Berlingske Business

Campingbranche lover fri konkurrence

Seks skarpe

For tre måneder siden forklarede formanden for Camping Branchen, Jytte Dethlefsen, beredvilligt om, hvordan campingforhandlerne har opdelt landet og dermed de danske campisters indkøb imellem sig. Efter at Konkurrencestyrelsen har grebet ind, lyder forklaringen fra formanden nu, at markedsdelingen aldrig har været praktiseret.

Det er ikke altid let at være ny formand for en brancheorganisation, med en millliardomsætning. Det har Jytte Dethlefsen, formand for Camping Branchen, lært. Som nyvalgt formand for branchen kastede hun sig selv direkte for løverne ved tidligere i år i denne avis at fortælle åbent om det stærke sammenhold, der er imellem de danske campingbutikker.

Eksperter i konkurrenceret betegnede Camping Branchens regler som konkurrencebegrænsende, og så skred Konkurrencestyrelsen ind. Styrelsen har nu påbudt Camping Branchen at ændre vedtægterne, så det formelle grundlag for konkurrence igen er til stede.

Og formanden? Hun siger nu, at de konkurrencebegrænsende regler aldrig har været fulgt, og hun ønsker ikke at kommentere sine tidligere udtalelser.

Hvad siger du til Konkurrencestyrelsens afgørelse om, at jeres vedtægter strider mod konkurrencelovgivningen, og at I derfor skal ændre dem?

»Der er tale om en forældet paragraf, som ikke stemmer overens med de love og regler, som findes i dag. Det er ikke et problem at ændre reglerne, for de har aldrig været praktiseret«.

Hvorfor havde I så ikke slettet den, inden Konkurrencestyrelsen greb ind.

»Det er ikke et udtryk for noget. Man kan sige, at der er tale om en forglemmelse.«

I februar sagde du blandt andet følgende til Berlingske Tidende:

»Vi har i Camping Banchen nogle vedtægter, hvor det hedder sig, at vi har nogle usynlige salgsdistrikter, der er fordelt strategisk over hele landet, og der skulle vi gerne holde os indenfor. Derfor må man ikke reklamere i blade, der går ind over grænsen til andres distrikter. Når vi har distrikter med et vis antal forhandlere, så synes jeg, det er fair, at man holder sig inden for sit eget felt.«

Hvordan fungerer branchen nu?

»Jeg har ingen kommentarer til den artikel. Men alle handler med alle. Der er ingen begrænsende regler i branchen.«

Men du ser anderledes på sagen nu, end du gjorde i februar?

»Jeg udtalte mig som privatperson. Det har intet med Camping Brancen at gøre.«

Vi ringede dig op som formand?

»Ja det er rigtigt. Men som formand for Camping Branchen ser jeg ikke sådan på sagen i dag. Jeg var tiltrådt i november sidste år, og jeg var uerfaren, da jeg udtalte mig.«mcr@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen