Berlingske Business

Campina Arla klar til flere opkøb

Campina Arla klar til flere opkøb - 1
Mælkeproducent Kåre Larsen producerer 1,2 mio. liter mælk om året. Det er seks gange så meget mælk, som hans forældre producerede i 1989. Til gengæld tjener han 60 øre mindre pr. liter. Nu håber han, at fusionen mellem mejerierne Arla Foods og Campina kan stoppe faldet i mælkepriserne. Her sammen med sønnen Rasmus. Foto: Liselotte Sabroe

Under navnet Campina Arla skaber mejerifusionen Europas største mejerikoncern med en årlig omsætning på 75 mia. kr. Tvivlsomt, om mælken bliver billigere.

Mejerigiganten Arlas planlagte fusion med hollandske Campina til Europas største mejerikoncern med navnet Campina Arla vil sætte gang i en ny europæsisk fusionsbølge.

Det forudser topledelsen i Arla, der trods megafusionen er klar til nye opkøb, hvis de rette melder sig. Samtidig står det ny stormejeri med en række problemer. Bønderne vil have mere for mælken, detailhandlen lavere priser og kunderne kræver mælk fra små mejerier.

Alene det seneste år har de mindre mejerier oplevet en stor salgsfremgang i kølvandet på en stigende kundeutilfredshed med Arla. Og de små mejerier håber nu, at den ny store mejerigigant kan give dem endnu mere vind i sejlerne.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen