Berlingske Business

Butikker vil have åbent første søndag hver måned

Alle butikker skal kunne holde åbent den første søndag hver måned. Sådan lyder det vigtigste punkt i et forslag til en ændring af lukkeloven, som 31 organisationer har sendt til Økonomi- og Erhvervsministeriet. Yderligere skal småbutikker fortsat have lov til at holde åbent hver søndag.

- Organisationerne er enige om, at der er behov for en lukkelov. Samtidig skal reglerne være overskuelige, og spørgsmålet om søndagsåbning er det helt afgørende. Med det her forslag er åbningstiderne overskuelige for forbrugerne, de store butikker får flere søndage, hvor de må holde åbent, mens de små fortsat har fordel af at kunne holde åbent alle søndage, siger direktøren for De Samvirkende Købmænd (DSK) John Wagner, der står i spidsen for forslaget.

Coop Danmark, der står bag Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma støtter forslaget, mens både Magasin og Dansk Supermarked med Føtex og Bilka er imod.

Dansk Handel og Service, der organiserer både nogle af ophavsmændene til forslaget og nogle af modstanderne, arbejder på at finde et kompromis, der kan samle modpolerne i branchen.

Forslagsstillerne vil endvidere fjerne begrænsningerne i, hvornår butikkerne må sælge øl, vin og spiritus. Også den såkaldte havneregel skal fjernes, ligesom der skal findes en løsning for butikker, der ligger lige på omsætningsgrænsen for, om de må holde åbent hver søndag eller ej.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen