Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Butikker hjælper »stakkels« banker

Skokæde opstiller indsamlingsbøsser i over 120 butikker som en protest mod Dankort-gebyret på 50 øre, som indføres i morgen.

124 skoforretninger indleder det nye år med en indsamling til de »stakkels« banker. Det sker som en protest mod det gebyr, som indføres den første dag i det nye år.

I stedet for at tage imod de første 5.000 gratis Dankort-transaktioner, som loven giver mulighed for, sender EuroSko gebyret for de transaktioner til hjælpeorganisationen SOS Børnebyerne.

Skokæden EuroSko ønsker at markere sin harme over at skulle agere bankernes forlængede arm ved at opkræve et gebyr på 50 øre, hver gang Dankortet benyttes som betalingsmiddel.

»Bankgebyret er et gebyr, der opkræves på vegne af bankerne, men som butikkerne hver dag vil skulle forsvare i mødet med kunderne. Det, synes vi, er helt urimeligt,« siger administrerende direktør Carsten Færge fra EuroSko.

Angreb med humor
Skokæden har med sin kampagne valgt at angribe bankerne med humor for at få forbrugerne gjort opmærksomme på urimeligheden i det nye gebyr. Fra på mandag vil der derfor være opstillet indsamlingsbøsser, hvor kunder, der betaler kontant, også kan være med til at bidrage til de »stakkels banker«, som det hedder.

»Det er naturligvis frivilligt, om forbrugerne vil benytte Dankort eller ej, men i dagens Danmark er det en del af vores adfærd og en naturlig betalingsmåde, vi ikke kan undvære. Det er også frivilligt at gå med sko, men de fleste af os vælger at udstyre fødderne med behagelige sko som en del af påklædningen. Dankortet er blevet en del af hverdagen, og derfor burde bankerne i bund og grund opkræve betalingen direkte hos forbrugeren,« siger Carsten Færge.

Gebyr sendes videre
Som en del af de politiske forlig, der banede vejen for nye Dankort med chip og mulighed for bankerne for at opkræve gebyr af butikkerne, blev det besluttet at have en bundgrænse.

Butikkerne skal således ikke betale noget for de første 5.000 transaktioner. Hvis butikkerne alligevel vælger at opkræve gebyr for alle transaktioner, scorer de uden videre en lille gevinst på 2.500 kr. om året.

»I stedet for at gøre forskel på vores kunder, opkræver vi bankernes 50 øre fra starten. Da vi naturligvis ikke ønsker at stikke fribeløbet på de første 5.000 transaktioner i egen lomme, sender vi pengene til SOS Børnebyerne,« siger Carsten Færge.

Han erkender, at det er frivilligt, om butikkerne vil opkræve Dankort-gebyret, eller om gebyret blot skal indgå som en del af driften på linie med udgiften til telefon, plasticposer og så videre.

»Mange butikker i specialhandlen er tvunget til at opkræve gebyret, da der ikke er andre muligheder for at få dækket den ekstra omkostning ind, som bankerne har pålagt vores butikker,« siger Carsten Færge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen