Berlingske Business

Buskørsel dyrere for HUR

Trafikministeren har bestilt en kulegravning af prisstigninger på kollektiv trafik. En del af forklaringen er, at det nu er dyrere for HUR at købe buskørsel. Priserne er på vej op igen, efter at det statsejede Combus i 1990erne havde bombet priserne i bund. En priskrig der blev dødsstødet for en række andre busselskaber - herunder Combus.

De stigende priser på kollektiv trafik skyldes blandt andet, at det er blevet dyrere for Hovedstadens Udviklingsråd, HUR, at købe buskørsel i løbet af de seneste år.

Det højere prisniveau i dag er resultat af, at priserne er steget siden midten af 90erne, hvor konkurrencen blandt busselskaber var så benhård, at adskillige busselskaber måtte dreje nøglen om.

HURs trafikdirektør Johannes Sloth oplyser, at priserne fra de var lavest til i dag er steget cirka 25 pct., og det kan aflæses på budgettet, når man som HUR årligt køber buskørsel for 1.700 til 1.800 mio. kr.

»Det er dyrere at købe bustimer i dag, end det var ved licitationerne i midten af 90erne, hvor nogle af kontrakterne fra dengang er lige ved at løbe ud. Fortsat er det dog meget fornuftige priser, når man kan købe en bus med chauffør i en time for 450 kr. Man skal også huske på, at vi har stillet øgede krav til busserne i perioden. Ikke mindst på miljøområdet med flere filtre,« siger Johannes Sloth.

Arriva er det største danske busselskab, og sammen med selskabet Connex er det de to største leverandører i hovedstaden. Ifølge Arrivas adm. direktør Johnny Hansen var priserne alt for lave på buskørsel i midten af 90erne.

»Vi konkurrerede voldsomt, og konkurrencen var så hård, at såvel private som offentlige busselskaber knækkede nakken.«

Det statslige busselskab Combus blev i løbet af få år det største busselskab i Danmark - og i hovedstaden - med mere end 3.000 ansatte ved at tilbyde ekstremt lave priser ved de offentlige licitationer.

Combus' aggressive priskrig betød, at selskabet måtte have tilført to gange krisehjælp på i alt 500 millioner kr. fra statskassen, før det selv stod på randen af konkurs. Men combus blev overtaget af Arriva i slutningen af 2000 for det symbolske beløb af 100 kroner.

Combus' exit ændrede den nedadgående prisspiral. Men den timepris, busselskaberne får i dag, ligger stadig 12 pct. under prisen i 1990.

Connex Danmarks adm. direktør Hans Baunsøe fastholder, at det fortsat er særdeles vanskeligt at tjene penge på busdrift i hovedstadsområdet. Og det skyldes bl.a., at HUR stiller særdeles specifikke krav til bussernes udseende og indretning i udbudsmaterialet ved udliciteringerne af busruter.

»Der er en specifikationsgrad helt ned til, hvilken farve en holdestrop skal være. Dertil har der været stigende krav om at indsætte andre typer busser, som f.eks. dobbeltdækkere. De kan kun køre på bestemte strækninger, og dvs. at vi ikke har mulighed for at flytte dem over på en anden rute. Det samme med de nye A-busser med røde hjørner og S-busser med blå hjørner. Her kan vi ikke bare tage en A-bus og flytte over som S-bus,« siger Hans Baunsøe, som mener at det ville gøre bustransport betydelig billigere, hvis udbyderne slækkede på kravene.

»Og jeg tror ikke, at passagererne ville opdage det,« siger Baunsøe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen