Berlingske Business

Bureaukratiet blev afskaffet

Bryggeriet Feldschlösschen i Schweiz var en gammeldags virksomhed, hvor strukturerne nu er blevet forenklet. Blandt andet er antallet af varenumre skåret ned fra 8.800 til 1.100.

Mens Feldschlösschen ved Carlsbergs overtagelse i 2000 havde et nulresultat, blev der i 2003 et ganske betydeligt overskud. Og den schweiziske bryggerivirksomhed er i dag et af Carlsbergs guldæg.

Koncernchef Nils Smedegaard Andersen ønsker dog ikke sige, hvor meget datterselskabet tjente sidste år.

Feldschlösschen var en gammel, bureaukratisk, ineffektiv og familiekontrolleret bryggerivirksomhed. Selskabet producerede og distribuerede et hav af varer - 8.800 forskellige varenumre inden for øl, vand, læskedrikke, vin og spiritus. Feldschlösschen havde tilmed 10 forskellige forretninger i det øldrikkende alpeland.

Droppede teltudlejning
Carlsberg lavede mange ændringer og snart sagt alt blev forenklet. For eksempel blev sortimentet skåret ned til 1.100 varenumre og antallet af ansatte reduceret fra 2.600 til 1.900.

Dertil kom lukning af et bryggeri og salg af dele af virksomheden, hvilket reducerede gælden betydeligt.

Den nye ejer droppede salget af lavprissodavand og spiritus samt udlejning af festtelte. Desuden blev det store antal depoter skåret kraftigt ned.

I dag har selskabet en meget slankere og mere effektiv administration. Alle sælgerne kom i »træningslejr« hos Carlsberg, Carlsberg-øl er blevet introduceret som mærkevare, og Feldschlösschens egne mærker og målsætninger er blevet styrket.

»Vi er gået bort fra Feldschlösschens gamle filosofi om, at selskabet skal være kæmpestort. Filosofien er nu, at virksomheden skal være supergod. Det er en tankegang, som vi prøver at gennemføre i alle Carlsbergs datterselskaber. Det drejer sig ikke om at være størst, men bedst,« siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen. Selskabet har en markedsandel i Schweiz på 43 procent på øl.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen