Berlingske Business

Bundrekord i Bundesbank

Den tyske finansminister mangler milliarder, efter at forbundsbanken i går offentliggjorde sit dårligste regnskab siden 1987.

BERLIN

Tysklands forbundsbank meldte i går om sit dårligste resultat siden 1987. Regnskabet for sidste år viser et overskud på 248 millioner euro (1,8 mia. kr.). I 2002 var resultatet 5,4 milliarder euro (40,5 mia. kr.)

Forbundsbankens styrtdyk, et af de værste i dens historie, vil få hårene på finansminister Hans Eichels hoved til at gråne yderligere. Det tyske finansministerium indgik 1989 en aftale med forbundsbanken om hvert år at få 3,5 milliarder euro - tidligere syv milliarder D-mark - af bankens overskud til statskassen. Men nu, hvor overskuddet er mikroskopisk, i hvert fald i forhold til tidligere, får Eichel næppe mange euro ud af den aftale. Og finansministeren har i forvejen vanskeligt ved at få enderne til mødes.

Hårdt ramt af dollarfald
Det massive fald i indtjeningen skyldes ikke mindst valutakurserne, og navnlig den lave dollar. Forbundsbanken - på tysk Bundesbank - måtte ved årets slutning afskrive 2,3 milliarder euro i valutatab, hvoraf 1,7 milliarder skyldtes dollaren. Da også størstedelen af valutareserverne er anbragt i amerikanske papirer rammer dollarens fald ekstra hårdt.

En talsmand for Eichels ministerium søgte i går at håndtere regnskabet med fatning. Efter den »nuværende vurdering og ved en positiv økonomisk udvikling« behøver staten ikke at stifte yderligere gæld, sagde talsmanden.

Men finansministeriets vurderinger har tidligere vist sig urealistisk positive, så helt sikker kan man ikke være. Det står også klart, at Tyskland 2004, som de to foregående år, overskrider EUs såkaldte stabilitetskriterier, som fastlægger, at ny gæld ikke må overstige tre procent af bruttonationalproduktet. Det var ikke en god dag for hverken forbundsbanken eller Hans Eichel i går.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen