Berlingske Business

Brug mobilen som walkie-talkie

Brug mobilen som walkie-talkie - 1
På den årlige Mobile Internet Conference i Nice i oktober lancerede Nokia sin første Push-to-talk telefon, den sportslige 5140. Produktfoto: Nokia.

Orange bliver den første operatør i Europa, der tilbyder mobiltelefoni med indbygget walkie-talkie-funktion.

Mobiltelefoner med walkie-talkie-funktion har længe været en succes i USA, hvor firmaet Nextel lancerede dem for 11 år siden, og hvor flere teleoperatører nu er ude med konkurrerende produkter.

I Europa forudser teleanalytikerne en lancering i år af walkie-servicen, og ifølge Wall Street Journals mandagsudgave bliver det franske Orange, der indleder ballet.

Walkie-samtaler på en mobiltelefon foregår som med en gammeldags radiobaseret walkie-talkie: Man trykker en sendeknap ind på mobilen og er med det samme i forbindelse med modtageren. Og som på rigtige walkier kan man ikke tale i munden på hinanden, men må pænt vente.

I modsætning til en almindelig walkie-talkie er der dog med en mobil-walkie ingen problemer med rækkevidden, fordi samtalen bæres i det almindelige mobiltelefonnet. Denne store fordel skal så ophæve, at en samtale i en mobil-walkie koster penge til teleoperatøren, mens det er gratis at tale i radiobaseret walkie-talkie. Prisen kendes ikke endnu, men det ventes at blive et fast månedligt beløb uanset hvor mange walkie-samtaler man fører.

Walkie-tjenesten lægger ikke beslag på særlig meget båndbredde på mobil-nettet, men giver derimod operatørerne mulighed for at sælge en merydelse oven i det eksisterende mobil-abonnement.

Også producenterne af telefonerne vejrer morgenluft, og bl.a. Motorola og Nokia bekræfter over for Wall Street Journal, at de er parate med apparater med indbygget walkie-funktion til det europæiske marked i andet kvartal 2004.

Men hvorfor overhovedet bruge en walkie, når man har en mobil-telefon lige ved hånden? Erfaringen fra USA viser, at forbrugeren sagtens kan se fidusen i at undgå opkald via langsomme telefon-servere. Her indgår walkie-opkald på mobilen i det brede arsenal af daglige kommunikationsmidler som en slags samtalens svar på SMS-beskeden, eller mobilens svar på computerens Messenger: Dvs. korte beskeder uden høflighedsfraser til en lile håndfuld brugere, man kender rigtig godt.

Også herhjemme tyder den stigende popularitet af billige walkie-talkier i supermarkederne på, at det er på tide at (gen)lære radio-jargonen fra 70'erne: Så 10-4 fra Tanten. Skifter og slutter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen