Berlingske Business

Brat fald for tysk håndkøbsmedicin

Tyskerne køber mindre håndkøbsmedicin. Det giver problemer for især mindre medicinalfirmaer.

BERLIN: Tysklands sundhedsreform, der skal mindske udgifterne for sygekasserne, har betydet en nedgang på omkring 13 procent i omsætningen af håndkøbsmedicin.

Den markante tilbagegang i et af de mest medicinforbrugende lande i Europa er beregnet for 2004 og skal ses i forhold til sidste års omsætning på 6,8 milliarder euro (51 mia. kr.), skriver avisen Handelsblatt. Reformen betyder, at sygekasserne kun i særlige tilfælde refunderer udgifter til håndkøbsmedicin.

Nedgangen er således helt i reformens ånd, men giver især mindre medicinalvirksomheder store problemer. De ti største aktører, herunder Bayer, Boehringer og Novartis, har en markedsandel på til sammen 42 pct. og sidder på halvdelen af reklamebudgettet. Netop marketingsiden er blevet vigtigere for håndkøbspræparater, fordi man i stort omfang skal ramme slutforbrugeren og ikke som for receptpligtig medicin lægen.

Mange mindre virksomheder har imidlertid ingen erfaringer med massive reklamekampagner, og lederne er ikke rustet til at omstille virksomheden, siger medicinaleksperten Michael Hoffmann til avisen.

Det er medvirkende til, at de 20 førende producenter ifølge markedsfirmaet IMS Health kun har tabt gennemsnitligt fem pct. af omsætningen, mens de mere end 800 øvrige virksomheder har mistet 20 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen