Berlingske Business

Bornholms Tidende kom nærmere folket

Sammenlægningen af alle kommuner på Bornholm kostede øens hovedavis et fald i kommune-relaterede annonceindtægter på 30-35 pct. Til gengæld mener man, at Bornholms Tidende er blevet mere nærværende.

Glæden og begstringen over kommunesammenlægningerne på Bornholm er tydelig. I hvert fald når man spørger Bornholms Tidende.

»Vi har ikke noget negativt at sige om det,« som den ansvarshavende chefredaktør, Bjarne Pedersen udtrykker det.

Til nytår er det to år siden, Bornholm nedlagde de hidtidige fem kommuner og blev til én regionskommune.

For Bornholms Tidende har den økonomiske betydning været begrænset, hvorimod avisen journalistisk har kunnet satse på en helt ny måde.

»Vores samlede annoncebudget - relateret til kommuneinformation - er vel faldet med 30-35 pct. Men det er altså kun på regionskommune-niveau. Og det er altså ikke det, vi baserer vores økonomi på,« siger Bjarne Pedersen, der dog understreger, at »selvfølgelig kan det mærkes«.

Ændret arbejdsgang
Til gengæld har den nye politiske virkelighed fået betydning for journalistikken og de journalistiske arbejdsmetoder:

»Vores lokalredaktører kunne altid før ringe i alle fem kommuner til eksempelvis socialudvalgsformanden og få en historie. Nu er der én regionskommune, og selvom lokalredaktører selvfølgelig stadig dækker administration og myndigheder, så er de nu sat på en anden opgave. Det er nu ændret til at handle mere om menneskene på øen,« siger Bjarne Pedersen.

Han mener, avisen tidligere havde tendens til at bringe for mange politiske historier, fordi historierne var rimeligt taknemmelige og gav sig selv. Nu kræver det større egen udvikling af journalisterne på avisen.

»Vi har til gengæld ikke ændret på dækningsområder. Hasle-redaktøren skriver stadig om sit område. Og de oprindelige kommunenavne står stadig i avisen - eksempelvis Hasle, Allinge, Åkirkeby og Nexø - og inddeler avisen.«

Det er nu snart to år efter kommuneændringen. Bjarne Pedersen påpeger da også, at avisen fortsat er en ekstrem lokal avis - en avis til øen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen