Berlingske Business

Bonusløn skal få akademikere hurtigt i job

De nye leverandører på jobmarkedet får op til 70 procent af deres samlede løn udbetalt som bonus. Det er en alt for høj bonusløn, mener de.

En bonusløn på 70 procent skal sikre at de virksomheder, som fremover skal stå for at få ledige akademikere i arbejde, rubber neglene.

Men bonussen udgør en alt for høj andel af den samlede aflønning, mener flere leverandører. »Jeg havde gerne set en anden bonusmodel. Men vi har alligevel valgt at byde ind på opgaven, for der er tale om et stort marked i forhold til den fremtidige beskæftigelsesindsats,« siger Allan Gross-Nielsen, der er partner i konsulentfirmaet AS/3.

Han bakkes op af magistrenes formand, Ingrid Stage, der er en del af fagbevægelsens konsortium, som også skal stå for at få ledige akademikere i arbejde.

Høj ledighed
»Jeg er helt enig i kritikken. Vi har ønsket, at bonusdelen skulle være så lille som muligt. En høj bonus kan presse virksomhederne til at få de ledige i arbejde for enhver pris,« siger Ingrid Stage.

Bonussen, som udgør 70 procent af virksomhedernes aflønning, falder med et procentpoint om ugen.

»Den model er lavet for at sikre virksomhedernes incitament til at få folk i arbejde hurtigst muligt,« siger Rene Rasmussen, der er kontorchef i Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Da den ledige typisk har kontakt til leverandøren i længere tid, vil bonussen ofte komme ned på at udgøre omkring halvdelen af lønnen.

»Men jeg synes stadig, det er for højt. Specielt set i lyset af den høje akademikerledighed. Vores bonus afhænger ikke kun af vores egen indsats, den afhænger også af hele konjunkturudviklingen,« siger Allan-Gross Nielsen.

Han mener, at risikoen ved en for høj bonus er, at virksomhederne begynder at tænke i økonomiske baner i forhold til hvilke ledige, de hurtigst kan få i arbejde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen