Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Bonnier gør klar til dansk bredbåndsfjernsyn

Skandinaviens største medieselskab køber sig ind i dansk firma for at levere TV via bredbåndsnettet fra elselskaberne. De første aftaler ventes offentliggjort om få uger.

Skandinaviens største medieselskab, Bonnier, gør klar til at levere TV via bredbånd i Danmark. Allerede om få uger vil de første danskere kunne se med.

Bonnier Entertainment, som blandt andet omfatter Svensk Filmindustri, har købt aktiemajoriteten i FastTV.net som led i en styrket satsning på underholdning leveret via de fiberkabler, som elselskaberne nu er i gang med at lægge ned. Her kan TV, video-på-bestilling, internet-forbindelse og telefoni samles i ét superhurtigt kabel, og de gamle telefonlinier kan kappes.

Claus Michael Drastrup, der er direktør for og medstifter af FastTV.net, vil ikke oplyse, hvad Bonnier har betalt, men han er glad for at have mediegiganten i ryggen:

»Det er afgørende, når man vil arbejde i hele Skandinavien at have en industriel aktør med. Bonnier får nu tilført indhold, som er helt afgørende for både økonomi og strategi i bredbåndsfjernsyn,« siger han fra Stockholm, hvor kontrakten blev indgået.

FastTV.net har brugt det seneste år på at forhandle rettigheder med både danske og internationale TV-kanaler, så de kan leveres via bredbånd i stedet for ad de normale kabelveje.

Første aftaler snart klar
De første aftaler om levering ud til kunderne forventes offentliggjort om få uger, og ifølge Claus Michael Drastrup er den første danske forbruger »på« allerede i denne måned.

I hele Skandinavien - Danmark, Norge og Sverige - har lige nu kun 4.000 husstande de nødvendige fiberkabler for at kunne modtage signalerne.

»Vi er tidligt ude men ikke for tidlige ude. Det er en meget lille forretning nu, men den har en fantastisk spændende fremtid. Udviklingen går ekstremt hurtigt, og energiselskaberne er interesseret i at udvikle en helt ny struktur, der er konkurrencedygtig,« forklarer Claus Michael Drastrup.

Populært sagt trækker elselskaberne kablerne, og så skal andre levere indholdet.

Et antal projekter
Administrerende direktør for Bonnier Entertainment, Torsten Larsson, vil ikke sætte dato på, hvornår den store udrulning sker, men han kalder det »interessant og spændende at se, hvordan FastTV udnytter distributionsmulighederne«.

»Teknikken er nu klar, og i takt med at bredbåndsnettet bygges ud, vil man få endnu flere TV-kanaler, hvor man selektivt kan vælge ud. Vi har et antal projekter undervejs i Danmark og tror på infrastrukturen. Men den skal først udbygges, og forbrugerne skal overbevises om, at de skal bytte det nuværende ud med noget, der er bedre. Så så hurtigt går det nok ikke,« siger han til Berlingske Tidende.

Hver husstand skal have en særlig boks, som kobles på fibernettet. I den såkaldte IP-TV-boks (hvor IP står for internet-protokol, da alle signaler går via internet) er der stik til fjernsynet (og selv 20 år gamle apparater vil virke), flere computere og telefonen. Alle dele kan bruges på samme tid.

Ifølge Torsten Larsson vil Bonnier i år gennem datterselskabet SF Anytime »lancere video-på-bestillingstjenester hårdere i især Sverige og Norge«.

»Hele udviklingen er realiseringen af, hvad man drømte om for nogle år siden, da IT-bølgen gik højest. Dengang var der bare ingen kunder,« konstaterer Claus Michael Drastrup fra FastTV.net.

Bonnier Entertainment har 1.200 ansatte og omsatte i 2002 for 3,4 milliarder svenske kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen