Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Bond på udsalg

International bekymring over den stigende kommercialisering af Bond-filmene. Entusiaster advarer.

Bond, James Bond, agent i hendes majestæts hemmelige tjeneste, har i stadig stigende grad også fået license to sell. Førende bondologer er shaken (not stirred) og brokker sig over, at kunstneriske og økonomiske interesser bliver sammenblandet, så grænsen mellem fiktion og marketing ikke er til at få øje på.

Eon-productions, som har produceret de seneste 19 Bond-film, har indgået aftaler med en bred vifte af virksomheder, der mod at levere alt fra biler til champagne, får lov til at bruge Bond som omdrejningspunkt for markedsføring op til og efter premieren i næste måned på den næste Bond-film, »Die Another Day«.

Såvel Eon-productions samt MGM, der distribuerer filmen i USA, er gået over stregen, mener Graham Rye, redaktøren af 007 Magazine

»Det er efterhånden fuldstændigt drevet af marketing,« siger han til Financial Times.

»De originale film var enestående action-film, men nu er de havnet i karrikaturen.«

Han støttes af Laurent Perriot, grundlægger af den franske Club James Bond: »Det er vigtigt, at disse virksomheder skyder penge i filmene, men problemet opstår, når produkterne bliver vigtigere end handlingen.«

Analytikere skønner, at »Die Another Day« har kostet henved en lille milliard kr., og den tiltagende kommercialisering af film i den prisklasse er simpelthen en nødvendighed for at reducere den finansielle risiko.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen