Berlingske Business

For bøvlet at byde på offentlige opgaver

Det er for dyrt og for bøvlet at byde på offentlige opgaver. Det konkluderer Dansk Handel & Service, DHS, et år efter, at regeringen introducerede den såkaldte udfordringsret for at få mere gang i samarbejdet mellem det offentlige og private virksomheder.

DHS offentliggør om få dage en rundspørge, som viser, at knap 80 procent af virksomhederne ikke benytter deres ret til at udfordre myndighederne. Virksomhederne peger på, at det er for dyrt og for bøvlet til, at det kan betale sig.

Samtidig frygter mange, at myndighederne vil opfatte et uopfordret tilbud som noget negativt.

- Udfordringsretten er et initiativ med gode politiske intentioner, men vi kan konstatere, at det ikke fungerer i praksis. Langt de fleste virksomheder har ikke råd til at bruge mange ressourcer på en opgave, som de ikke har en vis forhåbning om at få, siger erhvervspolitisk konsulent Annette Skjoldager fra DHS.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen