Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Børn styrer familieforbruget

Børn er selvstændige og bevidste forbrugere, der allerede fra 5-7 års alderen har deres egne præferencer til hvilke mærker, der skal stå på varene, når mor og far fylder indkøbskurven. Det konkluderer en ny rapport fra Handelshøjskolen. Det rigtige mærke gør det ti gange federe Mærkevarer udgør en stor del af småbørns ordforråd

»Nike« skriger en flok vinterklædte børn i kor. Børnene, som går i 3. klasse på Bjergmark Skolen i Holbæk, er en tur på skøjtebanen ved Kongens Nytorv og er netop blevet spurgt, hvilket tøjmærke de bedst kan li'. Det krævede ingen betænkningstid.

»Hvis min mor og far køber andet end Nike-tøj til mig, kan jeg godt blive ret sur,« siger Jannik Daa på 9 år.

Hans klassekammerat Jesper Terp-Sørensen stiller også krav til, at varene har det »rigtige« mærke. »Jeg får tit lov til at bestemme, at vi skal have chips, når vi er ude og købe ind. Det skal helst være KIMS,« siger han.

Drengene er ikke de eneste børn, der har det sådan. En ny undersøgelse af børns opvækst som forbrugere, lavet af Forum for Reklameforskning på Handelshøjskolen, konkluderer, at børn allerede fra 5-7 års alderen er yderst bevidste om mærkevarer, og at denne bevidsthed har stor indflydelse på forældrenes indkøb og samlede forbrug. Indflydelsen sker for eksempel ved, at børnene, når de sidder i indkøsvognen hos mor og far, peger de varer ud på hylderne, som de gerne vil have. Det kan også ske ved hjælp af vedholdende plageri eller gennem direkte forhandlinger med forældrene.

Én af årsagerne til den skærpede bevidsthed hos børn, er ifølge undersøgelsen, at børn på et tidligt tidspunkt bliver storforbrugere af medier, som de selv vælger.

Eget TV og internet

»Flere og flere børn får deres eget TV og internetadgang på værelset. Omkring halvdelen af de danske børn mellem otte og ti år har deres eget fjernsyn. Det vil sige, at de selv sidder med fjernbetjeningen og selv bestemmer, hvilke reklamer og programmer, de vil se,« siger Jens Carsten Nielsen, leder af Forum for Reklameforskning.

Forskerne bag undersøgelsen opfatter børnenes bevidsthed og selvstændige forbrugsvaner som en klar afspejling af en kultur, der fokuserer på materielle goder som vejen til individuel lykke og succes. For eksempel får børn på et meget tidligt tidspunkt deres egen økonomi. 87 procent af de 10-årige har en bankkonto, som hver måned fodres med lommepenge og, når de bliver lidt ældre, med egne indtægter fra efter-skole-arbejde. Ifølge Handelshøjskolens undersøgelse spenderer forældre minimum 137.000 kroner på lommepenge og gaver til deres børn i løbet af opvæksten. Når undersøgelsen samtidig tegner et billede af en generation, der i høj grad har indflydelse på, hvad forældrene køber og hvornår, er børn derfor på ingen måde en uinteressant målgruppe for reklamebranchen, som da også de seneste 10 år har fordoblet markedsføringsindsatsen overfor de 4-12 årige børn.

»Selvom flere af vores resultater nok ikke er nye for reklamebranchen, tror jeg alligevel, at undersøgelsen vil blive gransket ganske nøje. Det viser sig jo, at man i høj grad kan nå børnene uden om deres forældre, fordi de på et tidligt tidspunkt får adgang til deres egne medier. Måske vil det få reklamebranchen til at tale mere direkte til børnene,« siger Jens Carsten Nielsen.

Professor dr.ekon Flemming Hansen, som også står bag undersøgelsen, er enig:

»Jeg tror især, man vil hæfte sig ved, at børn er meget kritiske over for reklamer. Reklamer skal være humoristiske og troværdige. De skal fortælle en historie, som børnene kan relatere til. Når man laver reklamer med tegneseriefigurer og dukker er det ikke usandsynligt, at man rammer helt ved siden af.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen