Berlingske Business

Boehringer bygger værn mod retssager i USA

En ny selskabsstruktur skal beskytte familien bag Tysklands største medicinalselskab mod retssager i USA. Koncernledelsen bedyrer, at man ikke tager et skridt mod børsnotering.

INGELHEIM: Mens amerikanske erstatningssager rider den tyske medicinalkoncern Bayer som en mare, bygger ejerne af Tysklands største medicinalkoncern, Boehringer Ingelheim, et nyt værn mod, at en amerikanske erstatningssag kan ramme dem på deres egne pengepunge.

»40 procent af vores omsætning skabes i USA. Vi er nødt til at tage højde for, at vi kan blive ramt af erstatningssager, som i værste fald kan ramme ejerne. Derfor laver vi en ny selskabsstruktur,« siger Marbod Muff, Boehringer Ingelheims finansdirektør.

Familien bag Boehringer Ingelheim opretter et nyt aktieselskab, Boehringer AG, der skal eje aktiverne i medicinalkoncernens holdingselskab, C. H. Boehringer Sohn.

Konstruktionen får ingen indflydelse på koncernens øvrige struktur.

»Og det er slet ikke et skridt i retning af en børsnotering. Den nye struktur skyldes udelukkende et ønske om bedre beskyttelse af vores ejere i det helt usandsynlige tilfælde, at koncernen skulle blive ramt af en erstatningssag, og at vi samtidig ikke har nogen penge,« siger Marbod Muff.

Dermed besvarer finansdirektøren samtidig spørgsmålet om børsnotering, som Boehringer Ingelheim konstant stilles.

»Vi har penge nok, en stor andel af patentbeskyttede produkter og en stærk forskningsportefølje. En børsnotering har vi ikke brug for,« siger han.

Bayer ligger underdrejet i amerikanske retssager om det kolesterolsænkende middel Lipobay/Baycol, som forventes at komme til at koste i omegnen af 1,2 mia. euro. Desuden har koncernen afsat tre mia. kr. til eventuelt kommende sager.

»Vi har forsikret os mod erstatningskrav. Men hvad nu hvis de amerikanske erstatninger øges? Vi tror, at størrelserne på erstatningerne vil falde, for i sidste ende gør de det umuligt at drive forretning i USA. Men så længe en erstatningssag kan resultere i milliardudgifter, er vi nødt til at tage vores forholdsregler,« siger Andreas Barner, forsknings- og medicinsk direktør i Boehringer Ingelheim.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen