Berlingske Business
17:16

BMW venter ny rekord

Den bayerske bilproducent BMW klarer sig bedre end større konkurrenter. Amerika er nu et større marked end Tyskland.

BERLIN

BMW er ikke Tysklands største bilproducent, men den mest succesrige. Mens Folkevognsfabrikkerne skal spare fire milliarder euro (30 mia. kr.) frem til 2008, og Mercedes' kvalitetsry går ned ad bakke, træder den bayerske koncern på speederen og regner med, at 2004 bliver et rekordår.

Det kom frem ved præsentationen af regnskabet for 2003 i går i München. BMW-gruppen overgik sidste år alle tidligere salgstal med 1,1 million køretøjer af mærket BMW, Mini og Rolls-Royce, et plus på 4,5 pct.

Den stærke euro førte ganske vist til et minus i omsætningen på 2,1 procent til 41,5 milliarder euro (308 mia. kr.), og overskuddet gik ned med 3,6 pct. til 1,9 mia. euro (14 mia. kr.). Men renset for valutasvingninger ville omsætningen være steget med 4,2 pct., sagde BMWs chef Helmut Panke.

BMW har også den fordel frem for f.eks. Folkevognsfabrikkerne, at forbrugerne står i kø for at købe koncernens produkter - i hvert fald uden for Tyskland. I USA gik afsætningen frem med otte pct. til 277.000 biler. Amerika er dermed for første gang et vigtigere marked for BMW end Tyskland, hvor usikkerheden blandt borgerne har ført til en let tilbagegang på 0,9 pct. til 256.000 køretøjer.

Og mens Folkevognsfabrikkerne må nedlægge op mod 10.000 stillinger, erklærede Panke i går, at BMW »også i 2004 vil skabe nye arbejdspladser«. Koncernen har ingen problembørn og behøver derfor »ingen yderligere spareprogrammer«, hed det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen