Berlingske Business

Blodfirma med sans for overskud

Fingrene bliver ikke lagt imellem, når den sjællandske pengemaskine præsenterer sig selv på Internettet. Førende i sin branche på verdensplan fortæller virksomheden om sig selv.

Pharmacosmos hedder den, og fremstillingen af blodprodukter, som sælges til 55 lande, er levevejen. Der er tale om en mindre dansk medicinalvirksomhed, stiftet i 1965, som må betragtes som en sand pengemaskine.

35 ansatte med en gennemsnitsløn på lidt mere end 600.000 kr. formår at skovle penge ind på sine formentlig fantastiske produkter. Pharmacosmos fremstiller blodprodukter. En bloderstatning hedder Dextran og et præparat imod blodmangel hedder Jerndextran.

For få år siden var overskuddet før skat mere end 100 mio. kr. I de seneste to regnskabsår har overskuddet været lidt mindre, henholdsvis 76 og 86 mio. kr.

Forsat et gedigent resultat, som får de såkaldte »gazelle-virksomheder« til nærmest at stå stille. Omsætningen holdes i regnskabet hemmelig, og der ikke tvivl om, at Pharmacosmos lever godt i det stille. Som journalist er man meget velkommen til at kontakte virksomheden på skrift, lyder det i telefonen, hvor man samtidig får at vide, at det er tvivlsomt om direktør og medejer Lars Christensen får tid til at ringe tilbage.

Et af de steder, hvor man dog bemærker ændringer i virksomheden er i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I sidste måned blev der skiftet ud i bestyrelsen - ind kom et pust og ekspertise fra København. Tidligere bankdirektør og nuværende direktør i Chr. Augustinus Fabrikker, Tommy Pedersen, er sammen med partner i advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard, advokat Axel Kierkegaard, trådt ind i bestyrelsen.

Axel Kierkegaard er formand i Pharmacosmos, og selvom han tillige er bestyrelsesmedlem i Chr. Augustinus Fabrikker, er der ifølge Berlingske Tidendes oplysninger ikke tale om en direkte forbindelse mellem Augustinus formuen og Pharmacosmos.

Det drejer sig i stedet om juridisk og finansiel kompetence til Pharmacosmos, som for indeværende regnskabsår forventer et, mindre resultat end seneste regnskabsår.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen