Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Bitter statistik for den klassiske bitter

Salget af cognac og whisky er røget til tops i Irma efter afgiftslettelsen i efteråret. De Danske Spritfabrikker føler sig dog ikke truet.

Afgiftsnedsættelsen på spiritus har givet københavnerne smag for ædlere drikke som cognac og whisky, mens flere vender ryggen til den klassiske danske snaps og bitter.

Det viser en salgsstatistik fra Irmas cirka 60 butikker i Storkøbenhavn. Efter at spiritus blev billigere 1. oktober, er Irmas whiskysalg mere end fordoblet. Også cognac-salget er strøget til tops, mens klassiske akvavit-mærker som Rød Aalborg og Brøndum er røget helt ud af top ti listen over de mest solgte spiritus produkter.

»Vores samlede salg målt i styk er steget med næsten 50 procent i fjerde kvartal i forhold til samme periode i 2002. De bedre kvaliteter har oplevet et boom. Kunderne bruger ikke bare afgiftsnedsættelsen til at købe mere, men også til at købe bedre,« siger indkøbschef Hans Christian Ipland fra Irma.

Med noget der ligner en national ydmygelse for snapse-landet Danmark, er det den norske Linie Akvavit, der topper Irmas salgshitliste.

Og det er tilsyneladende ikke kun Irma kunder, som har fået smag for norsk snaps. Hos importøren Hans Just melder salgsdirektør Peter Karberg om rekordfremgang for Linie Akvavit.

Ydmygelsen understreges af, at italienske Fernet Branca for første gang har overhalet Gammel Dansk på Irmas salgshitliste.

Ingen bekymring
Den norske snapsesucces og den italienske førsteplads i bitter vækker dog ikke den store bekymring hos salgs- og marketingsdirektør Christian Ubbesen fra De Danske Spritfabrikker. Med de kendte Aalborgsnapse som fundamentet har De Danske Spritfabrikker hidtil siddet på omkring halvdelen af spiritussalget herhjemme.

»I kraft af afgiftsnedsættelsen har vi haft en positiv slagsudvikling i 2003. I første halvdel af året var salget vigende med en nedgang på omkring fire procent,« siger han.

At produkterne fra de danske spritfabrikker glider den gale vej ned gennem hitlisten af de mest solgte produkter hos Irma, får ikke de bekymrede panderynker frem hos Christian Ubbesen.

»Jeg tror ikke, Irmas kunder er repræsentative for befolkningen,« siger han.

Den opfattelse understøttes af produktchef Flemming Askov fra Dansk Supermarked.

»I de sidste tre måneder har vi solgt dobbelt så mange flasker, men fremgangen er nogenlunde jævnt fordelt på kategorier, der højst tale om mindre krusninger,« siger han.

Christian Ubbesen hæfter sig ved, at De Danske Spritfabrikker fastholder sin markedsandel på akvavit- og bitterområdet. At spiritusmarkedet vokser en del hurtigere i andre produkter, betyder at De Danske Spritfabrikker står lidt svagere, når man ser på det samlede spiritusmarked, men i den sammenhæng skal man huske på, at salget af snaps og bitter fortsat er langt det største delmarked, påpeger Christian Ubbesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen