Berlingske Business

Biotekinvestorer forsvarer Medicon Valley

Biotekinvestorer forsvarer Medicon Valley - 1

Den amerikanske medicinal-gigant Wyeth anklager den danske biotek-sektor for at sigte for smalt. Det er både rigtigt og forkert, siger biotek-investorerne Asger Aamund og Jesper Zeuthen.

Den danske biotekbranche har et problem: For mange selskaber udvikler teknologier, der ikke i sig selv kan føre til nye lægemidler.

Det er en alvorlig barriere for udenlandske investeringer i Medicon Valley, siger amerikanske Wyeths topleder Søren Fjeldrad Andersen, som efterlyser flere lægemiddelkandidater og færre niche-værktøjer fra de danske firmaer.

Biotek-entreprenøren Asger Aamund, bestyrelsesformand i Bavarian Nordic og NeuroSearch betegner kritikken som relevant.

»Medicon Valley har i flere år satset på teknologiselskaber, som er biotekbranchens småskibsfart. Nu er vi i en barsk periode, hvor de store medicinalselskaber udelukkende efterspørger lægemiddelkandidater, og det er selvfølgelig et problem for de danske selskaber, der ikke har skiftet strategi. Markedet er gået noget imod de rene teknologiselskaber. Det er ikke deres skyld, men deres overlevelsesplatform er blevet alt for smal,« siger han.

Biotek-netværket Medicon Valley Academy, MVA, har ikke overblik over, hvor mange af de 110-120 biotekselskabet i Medicon Valley, der fortsat udelukkende satser på udvikling af de såkaldte platform-teknologier, der lige nu er i lav kurs hos den globale pharmasektor.

Det går bedre
»Men i løbet af de sidste 18 måneder har stadigt flere selskaber satset på at bruge deres teknologier på at udvikle lægemiddelkandidater. Det er også nødvendigt, hvis man fortsat vil være attraktiv hos medicinalselskaberne,« siger Niels Gerner Larsen, analysechef hos MVA.

Danmarks største biotekinvestor Bankinvest har siden 2000 krævet af deres porteføljeselskaber, at de skal udvikle lægemiddelkandidater, oplyser Jesper Zeuthen, direktør for Bankinvest biotek-venturefonde.

»Når det gælder antallet af lægemiddelkandidater klarer Medicon Valley sig relativt flot i forhold til biotek-klynger som eksempelvis München. Derfor er Wyeths kritik lidt uretfærdig. Men det er rigtigt, at platform-teknoliogi ikke er nok i dag. Derfor er biotekselskaberne generelt også blevet langt mere målrettede i arbejdet på at udvikle lægemiddelkandidater,« siger han.

Wyeths Søren Fjelrad Andersen efterlyser en større fusions-vilje hos de danske biotekselskaber. Det er nødvendigt for at sikre tilstrækkeligt stærke produkter, som medicinalindustrien vil give købe.

Det er Asger Aamund enig i.

»Lige nu er Medicon Valley et alt for beskedent væksthus. Der er for mange små selskaber, hvor direktørerne klynger sig til deres selvstændighed. I de kommende år vil udviklingen presse selskaberne til at finde sammen. Men man skal huske på, at blot fordi man smækker to kalkuner sammen, så får man ikke nødvendigvis en kongeørn,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen