Berlingske Business

Billigere at sende ost til USA end til Jylland

Danske firmaer med eksport til USA kan score en betyelig gevinst på grund af lavere transportomkostninger end ved distribution i Danmark. Det udnytter Bornholms Andelsmejeri.

Mindre og mellemstore danske firmaer kan med fordel udnytte lavere transportomkostninger ved eksport med f.eks. containerskibe. For der er penge at spare i forhold til distribution på hjemmemarkedet.

Det er Bornholms Andelsmejeri, der producerer 4.000 ton gul ost og 1.000 ton Danablu-ost om året, et glimrende bevis på.

»I f.eks. USA er markedet så stort, at jeg og mine konkurrenter ikke behøver at løbe hinanden i bedene og presse hinanden på priser. Jeg får simpelthen bedre priser hjem i udlandet end ved at sælge mine varer i Danmark,« siger direktør Per Olesen.

Hans regnestykke viser, at det koster Bornholms Andelsmejeris eksportselskab St. Clemens mellem 20 og 30 øre mindre at eksportere et kg ost til USA end distribuere det til Jylland.

Bornholmske oste har i en årrække solgt rigtig godt især i Japan og USA. Men også markederne i Canada, Mexico, Sydamerika, Mellemøsten og EU er solide aftagere af specialprodukterne fra klippeøen. Langt størstedelen eksporteres, dvs. mellem 85 og 90 procent.

Landsrekord
Bornholms Andelsmejeri omsatte i det seneste regnskabsår 2003-04, der netop er offentliggjort, for 229 millioner kr. Nettoresultatet blev på 21 millioner kr. Dermed har selskabet sin størrelse taget i betragtning mejeribranchens bedste indtjening. Giganten Arla Foods omsatte for 47 milliarder kr. og fik et nettoresultat på en milliard kr.I en årrække har mejeriet betalt sine andelshavere - i dag 71 mælkeproducenter - væsentlig højere afregningspris end f.eks. Arla.

»Vores samlede afregningspris er 20 procent højere end Arlas,« fastslår Per Olesen.

Borholms Andelsmejeri lever af afsætning af special- og nicheprodukter. Faldende valutakurser, bl.a. dollar, samt øget konkurrence har ifølge Per Olsen ført til ti procent lavere priser for de store europæiske spillere på eksportmarkederne verden over .

»Men vi har stort set kunnet fastholde indtjeningen på eksportmarkederne. Vores priser er kun kun faldet med cirka en procent i det seneste regnskabsår,« fastslår Per Olesen fra Bornholms Andelsmejeri.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen