Berlingske Business

Bilfabrikker skruer op for danske priser

Nye biler bliver dyrere i Danmark. De høje danske afgifter har hidtil fået bilfabrikanterne til at sænke priserne, men nu hæves de til europæisk niveau.

Bilfabrikkerne tager sig bedre betalt end tidligere, når de afsætter en bil på det danske marked, som er belagt med nogle af de højeste afgifter på biler i verden. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Tidligere var Danmark det billigste land i EU for biler uden afgifter, og priserne var i gennemsnit 10 procent lavere end i andre EU-lande. I dag er den rabat forsvundet og erstattet af et prisniveau, som ligger 1,5 procent over det europæiske gennemsnit. Det viser en undersøgelse fra EU-Kommissionen, som hvert år kigger nærmere på priserne på biler før afgifter.

Paradoksalt nok skyldes udviklingen blandt andet, at staten med en afgiftsreform i 2007 især gjorde det billigere at købe mindre og mere miljøvenlige biler i Danmark:

- Der er ingen tvivl om, at bilfabrikkerne ikke længere giver så gode tilbud på de små biler, der kører langt på literen. Men det er selvfølgelig træls, at staten finansierer en afgiftslettelse, og bilfabrikkerne så løber med pengene, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk.

I brancheorganisationen Bilbranchen, der organiserer en del af de danske bilforhandlere, mener direktør Elly Kjems Hove, at udviklingen kan betyde, at det bliver billigere at få repareret biler herhjemme, fordi bilfirmaerne ikke behøver at tjene så meget på reparations- og reservedelsområdet i det såkaldte eftermarked.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen