Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Bilejere kan se frem til billigere forsikringer

Priskrig: Forsikringsbranchen ser frem til øget konkurrence mellem bilværkstederne. Det kan lette indtjeningspresset på autoforsikringer og gøre bilforsikringer billigere.

Bilejerne kan se frem til billigere bilforsikringer, når konkurrencen mellem de autoriserede værksteder og de frie værksteder for alvor slår igennem.

Startskuddet for en benhård priskrig blev fyret af, da Forbrugerombudsmanden og De Danske Bilimportører i forgårs aftalte, at bilejere ved service og reparation af nyere biler ikke længere er tvunget til at bruge de dyre autoriserede værksteder og de dyre originale reservedele for at opretholde garantien.

Vicedirektør i Topdanmark, Frits Klingenberg, der også er formand for Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, forventer, at en skarpere konkurrence og lavere priser på bilreparationer vil slå igennem på forsikringspræmierne.

»Det, at de frie værksteder får en større konkurrencekraft, vil gøre, at bilejerne siver over til dem i større omfang. Og så bliver det også mere naturligt, at de bruger dem til skaderne. Så på sigt kan man sagtens forestille sig, at det her får noget effekt,« siger Frits Klingenberg.

Hellere autoriseret

Bilejerne bestemmer som regel i dag selv, hvor de vil have repareret deres bil, hvis den bliver skadet, selvom forsikringen skal betale. I dag vælger 80 pct. et autoriseret værksted, mens 20 pct. vælger et uautoriseret.

Når den væsentligste del af bilejerne i dag går til de autoriserede, er det blandt andet, fordi ejere af nyere biler er tvunget til det, fordi garantien er betinget af, at bilen kun bliver repareret og serviceret på et autoriseret værksted. Det er slut for nye biler købt efter 1. januar 2003. Selvom bilforsikringen er den dyreste forsikring for de fleste husstande, har forsikringsselskaberne aldrig tjent på dem. Til gengæld er det bilforsikringen selskaberne profilerer sig på.

»Det er det, kunderne går mest op i, og derfor er konkurrencen mellem selskaberne meget skarp. Hvis de nye retningslinjer for reparationer betyder, at reparationsregningerne bliver reduceret med 20 pct., så vil vi snuble hen for at sætte priserne ned for at få en større markedsandel,« siger Frits Klingenberg.

Det optimale for forsikringsbranchen ville ifølge Klingenberg være, at selskaberne selv kunne bestemme, hvilke værksteder, der skulle udbedre bilskaderne.

»Jeg tror, at det vil bryde igennem i løbet af de kommende år. Så vil man søge samarbejdspartnere, der kan levere både kvalitet og en konkurrencedygtig pris. Og da vil de frie værksteder være styrket nu,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen