Berlingske Business

Berlingskes nye magasin skal tjene penge

Berlingske Tidendes køb af Børsens Nyhedsmagasin sikrer ikke magasinet mod fremtidige krav om afkast. Berlingske Tidendes chefredaktør vil satse på synergi, men vil ikke lade magasinet blive en økonomisk klods om benet på Berlingske Tidende.

Interview

Da den svenske Bonnier-koncern for kort tid siden erklærede, at Børsens Nyhedsmagasin enten skulle lukkes eller sælges, opstod der en mulighed for en god handel for Berlingske Tidendes ansvarhavende chefredaktør Karsten Madsen. Nu er den kommet i hus og oven i købet til en pris, der er »nærmere kronen end millionen«. Men selv om Berlingske Tidende har købt billigt, er chefredaktøren ikke til sinds at lade magasinet blive en sten om halsen for avisens økonomi.

Norske Orkla har ret kontante krav til, at deres datterselskaber skal drives med overskud. Hvordan vurderer du Berlingskes mulighed for at tjene penge på nyhedsmagasinet, når Bonnier har kastet håndklædet i ringen?

»I løbet af et-to år vil nyhedsmagasinet sammen med Berlingske Tidende komme til at leve op til Orklas afkastkrav. Orkla er optaget af vores position på det danske marked, og derfor kommer de ikke og kræver 15 procent i morgen. Jeg ser mere købet af nyhedsmagasinet som en hjælp på vejen til at leve op til de krav, som Orkla stiller.«

Når Berlingske Tidende skal leve op til Orklas krav om afkast, kommer det vel også til at smitte af på nyhedsmagasinet? Eller er der tale om, at Berlingske har andre og blødere handsker på som ejer af nyhedsmagasinet i forhold til Bonnier?

»Vi skal leve op til nogle økonomiske mål, og det skal vores datterselskab også. Selv om jeg har bløde handsker, stiller vi stadig krav. De krav, der stilles til Berlingske Tidende, vil også blive stillet til nyhedsmagasinet.«

»Som det ligger lige nu, har jeg ingen planer om at ændre på ledelse eller koncept. Konceptet kommer vi til at kigge på, men det bliver ikke med det samme. Vi har heller ingen planer om at lave nedskæringer eller andre ting.«

Berlingske Tidende opruster i forvejen avisens erhvervsredaktionen. Købet af nyhedsmagasinet skal ses som endnu en oprustning. Hvor er jeres fokus?

»Meningen er at give et samlet billede af, at Berlingske Tidende satser på erhvervsjournalistik. Det er to meget forskellige ting at lave dagblad og nyhedsmagasin, men de er ikke i konflikt med hinanden. Jeg mener, at det er en styrke for os at blive ejer af et velrenomeret nyhedsmagasin«.

Hvor meget har Berlingske Tidende betalt for Børsens Nyhedsmagasin.

»Det drejer sig ikke om et særligt stort beløb.«

Kan det måles i millioner?

»Nej.«

I 100.000 kr.?

»Nej«.

I en krone?

»Der er mange formalia i det her. Vi har overtaget en række forpligtelser, men vi har ikke behøvet at åbne kassen for det. Jeg ved ikke, om jeg har lov at oplyse beløbet, men jeg kan sige, at vi ikke har betalt et beløb, som vi nu skal ud og forrente.«

Hvad skal magasinet hedde?

»Det bliver noget med »Berlingske« og »Nyhedsmagasin«. Vi har ikke lagt os fast på det i bestyrelsen. Men Berlingskes Nyhedsmagasin ligger mig ikke fjernt«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen