Berlingske Business

Basel II- reglerne

Med de nye Basel II-regler bliver de nuværende regler om, hvor meget kapital en finansvirksomhed skal sætte til side, når der bliver lånt penge ud til kunderne, fundamentalt ændret.

I dag fungerer systemet således, at der f.eks. ved udlån til alle erhvervsvirksomheder skal sættes forholdsmæssigt lige meget kapital til side. Med andre ord er der for banken eller realkreditinstituttet i kapitaldækningen ingen forskel på, hvad enten kunden hedder A.P. Møller eller er den nystartede pizza-forretning nede på hjørnet.

I dag skal en bank sætte 8 millioner til side for at modsvare risikoen, hvis A.P. Møller eller Microsoft ønsker at låne 100 mio. kr.

Når Basel II-reglerne bliver indført fra 2007 og helt gennemført fra 2008 vil det give de store finansvirksomheder mulighed for at foretage en langt mere præcis vurdering af risikoen på udlånene. Ved hjælp af avancerede beregningsmetoder skal den afsatte kapital i langt højere grad afspejle risikoen, således at der i den ideelle verden hverken er afsat for lidt eller for meget kapital som sikkerhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen