Berlingske Business

Banker opgiver modstand mod prisportal

Pengeinstitutterne imødekommer nu økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i sagen om gennemsigtighed på priser. Med en bedre mulighed for at sammenligne renter og gebyrer bliver forbrugerne vindere.

Bankerne kaster nu håndklædet i ringen og opgiver modstanden med etablering af hjemmeside på internettet, hvor der er reel mulighed for at sammenligne renter og gebyrer.

Det er konklusionen, efter at en arbejdsgruppe, som økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har nedsat er nået halvejs igennem arbejdet.

Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra Finansrådet, Forbrugerrådet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Forbrugerstyrelsen, Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet.

Bendt Bendtsen har netop modtaget en midtvejsrapport fra arbejdsgruppen. Her fremgår det, at deltagerne indtil videre har brugt mest tid på at undersøge, hvad andre brancher gør, og om der findes noget lignende i andre lande, men bankerne kæmper ikke imod en prissammenliging mere.

Ikke for eller imod
»Der er ikke nogen konflikt i det. Det er egentlig kun et spørgsmål om, hvordan det kan laves, så det tilfører en merværdi i stedet for at give et mere rodet billede. Det er ikke et emne, der diskuteres for og imod,« siger Bent Naur Kristensen, der er næstformand for foreningen Lokale Pengeinstitutter og direktør i Ringkjøbing Landbobank.

Til gengæld er han modstander af, at det bliver muligt at sammenligne for eksempel et billån alene.

»At sammenligne enkeltprodukter, vil blot forvirre. Man skal opstille et samlet billede for at give et reelt billede af tingene,« siger Bent Naur Kristensen. Han henviser til, at prisen på et lån i et pengeinstitut ofte er afhængigt af, hvor mange andre engagementer kunden har med den pågældende bank. Med modstanden mod sammenligning af enkelte produkter vil det private initiativ, mybanker.dk, aldrig få opbakning af bankerne. Danmarks næststørste bank, Nordea, er heller ikke imod etableringen af prissammenlingningen, som ministeren har efterlyst igen og igen.

Ja til modelfamilie
»Det, som Forbrugerrådet lavede for nogle år siden, hvor de sammensatte en »indkøbskurv« af bankprodukter for en modelfamilie, har vi ikke noget imod,« siger Peter Schütze, der er øverste chef for Nordea i Danmark.

Han understreger, at Nordea er en rådgivningsbank, og at priserne derfor sjældent kan stå alene.

Peter Schütze mener ikke, at det bør være Finansrådet, der står bag en prisdatabase, der i sidste ende vil hænge gode og dårlige medlemmer ud. Til gengæld kan det være en løsning af lade en troværdig organisation som Forbrugerrådet stå bag.

Svensk pendant
I Sverige har Konsumentverket, der er en statslig pendant til Forbrugerrådet, allerede etableret en »regnemaskine« på internettet, hvor bankkunder kan finde de banker, der har lavest gebyrer i forhold til den måde, som den enkelte kunde bruger en bank.

De danske pengeinstitutter har allerede etableret en hjemmeside med renter og gebyrer, men både ministeren og forbrugerorganisationer har kritiseret hjemmesiden, fordi det ikke muligt at foretage en egentlig sammenligning. På hjemmesiden er der blot link til bankernes og sparekassernes hjemmesider med renter og gebyrer. Det er der ikke ændret på.

I et svar til Folketinget skriver økonomi- og erhvervsministeren, at: »Det er min opfattelse, at der i Finansrådets ny initiativ ligger gode tiltag. Imidlertid ser jeg fortsat gerne, at der videreudvikles konkrete værktøjer til sammenligning af gebyrer og renter«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen