Berlingske Business
13:12Jutlander Bank venter markant lavere resultat i 2018

Banker fyrer op under salgskanonerne

Banker fyrer op  under salgskanonerne - 1
Forsikringsselskabet Tryg er afhængig af at have adgang til bankernes filialnet, der i de senere år har udviklet sig til finansielle supermarkeder med supersælgere. Arkivfoto: Scanpix

Bankerne er blevet en vigtig brik i forsikringsselskabernes kamp om kunderne, fordi salget i stigende grad sker i filialnettet.

Bankernes rolle som salgsmaskiner vokser, og den udvikling har fået afgørende betydning for forsikringsselskaberne, der i stigende grad må sætte deres lid til bankerne for at få solgt deres bil- og indboforsikringer.

De fire største forsikringsselskaber er i betydelig grad afhængige af at have adgang til bankernes filialnet, der i de senere år har udviklet sig til finansielle supermarkeder med supersælgere.

Tidligere blev realkreditlån formidlet af realkreditinstitutterne, og forsikringerne blev solgt af assurandører over en kop kaffe hjemme hos danskerne. Men realkreditinstitutterne mangler filialnettet og den tætte kontakt til kunderne. Derfor sælges næsten alle realkreditlån nu via banker. På forsikringsområdet er salget hidtil i udpræget grad sket via assurandørerne hjemme hos danskerne. Men det er en kostbar måde at sælge forsikringer på, og derfor er bankernes sælgere i filialnettet, blevet en vigtig brik i kampen om forsikringskunderne.

Salg i 1.224 bankfilialer
Det største skadesforsikringsselskab i Danmark, Tryg, oplevede en vækst på hele 17 procent i salget via bankfilialer i 2003. I Danmark udgør salget via bankfilialer nu 15 pct., mens det på nordisk plan udgør 5 pct., men det er kun begyndelsen.

Tryg har nemlig adgang til 1.224 bankfilialer i hele Norden som følge af sit samarbejde med Nordea. Salget i de norske filialer er således først lige begyndt, og i Finland vokser salget eksplosivt. Netop i Finland har Nordea en markedsandel på hele 40 pct.

»Vi betragter det at sælge igennem en bank som en meget vigtig distributionskanal,« siger direktør Stig Ellkier-Pedersen fra Tryg.

Mens Tryg læner sig op ad Nordens største finanskoncern, har Topdanmark kastet sin lid til Danske Bank, der også omfatter BG Bank og Danica. Topdanmark indledte et samarbejde med BG Bank, før banken blev overtaget af Danske Bank.

»Salget via banksamarbejdet udgør cirka 30 procent. Salget er vokset, men det er salget via vores egne kanaler også. Derfor har tallet været konstant i de senere år«, siger underdirektør Ole Rasmussen fra Topdanmark.

Codan hos småbanker
Codan indledte en satsning på salg via banker og sparekasser for et par år siden ved at indgå et samarbejde med foreningen Lokale Pengeinstitutter, der tæller 125 banker og sparekasser.

»De lokale pengeinstitutter er en enorm perspektivrig samarbejdspartner for os, da de er så store, som de er, og da de vinder markedsandele,« siger divisionsdirektør Hubert Jensen fra Codan.

Medlemmerne af Lokale Pengeinstitutter, som har indgået aftale med Codan, har næsten 800 filialer i Danmark og omkring en femtedel af danskerne som kunder. Sidste år stod de for 15-16 procent af Codans salg til private, og har dermed på kort tid oparbejdet en betydelig position i forsikringsselskabets salgsindsats.

Blandt Codans egne distributionskanaler, der består af assurandører, callcentre og Internettet, forventer Hubert Jensen, at Internettet vil få en stigende betydning i fremtiden.

Satser på assurandører
Hos det mindste af de fire store forsikringsselskaber, Alm. Brand, har væksten i præmieindtægterne haltet efter de andre. Selskabet har i modsætning til de andre ikke aftale med en bank om distribution, men har til gengæld aftaler med for eksempel ejendomsmæglerkæden EDC. Dertil kommer salg via egen bank, der er placeret 25 steder i landet sammen med forsikringsbutikker.

Viceadministrerende direktør Henrik Nordam fra Alm. Brand ønsker ikke at oplyse fordelingen af salget, men konstaterer, at langt de fleste forsikringer bliver solgt af assurandører.

»Salg via assurandører er vores garanti for, at rådgivningsniveauet er tilfredsstillende. Vi regner med at have kunderne i mere end to år, og så er vi nødt til at være sikre på, at de har fået den rette rådgivning. Det kan alle ikke bare gøre - hverken i banken, callcentre eller på Internettet,« siger Henrik Nordam.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen