Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Banken bliver til café

Banken bliver til café - 1
I Max Banks filial i Vordingborg kan kunderne sidde ved siden af bankrådgiveren og følge med på computeren, mens de indtager en kop fra caféen.<br>Foto: Nanna Kreutzmann<br>

I Vordingborg findes en ikke helt almindelig bank. Det ligner mere en tjekket café med spruttende kaffemaskiner og blankpolerede glas. Formålet er at få både kunder og ansatte til at føle sig på hjemmebane.

Lyden af mælk, der bliver skummet, er det første, man møder, når man går ind i det nydelige lokale. Den store, sølvblanke espressomaskine står bag cafédisken midt i lokalet, og de blanke glas hænger hele vejen rundt over disken.

Vi er ikke på café i Paris men hos Max Banks nye filial i Vordingborg. Ud over kaffe langer medarbejderne også billån, boliglån og andre bankprodukter over disken til kunderne.

Max Bank, der tidligere hed Haandværkerbanken, har taget skridtet fuldt ud og etableret en rendyrket cafébank. Banken vil ikke være som de andre.

Det er i sandhed vanskeligt ved første øjekast at se, at man befinder sig i en bankfilial. Først når man stikker hovedet helt ind over bardisken, opdager man, at der er en kassefunktion, og at nogle af de personer, der sidder ved bordene, er bankrådgivere. De sidder med en bærbar computer, og papir er der ikke meget af.

»Hvis vi skal blive ved med at være attraktive over for kunderne, er vi nødt til at skille os ud fra andre banker. Der skal være en grund til, at de vælger os,« siger administrerende direktør Allan Weirup fra Max Bank.

Bankernes problem er, at kunderne efterhånden sjældnere og sjældnere kommer i banken. Med BetalingsService og homebanking via internettet har de fleste ikke det store behov at gå i banken til dagligt.

Ønsket om at være anderledes og ønsket om at få kunderne til at komme i banken har fået Max Bank til at etablere cafébanken i Vordingborg. Men som så mange andre banker vil Max Bank også have nære relationer til kunderne.

»En ting er at sige, at man vil have nære relationer til kunderne. En anden ting er at få det. Med udgangspunkt i det har vi gennemgået vores rådgivningskoncept, ændret måden vi skriver breve på og etableret kundeklubber. Oven i det kommer cafékonceptet,« siger Allan Weirup.

Tegnefilm og rollespil
To TV-skærme er indbygget i bardisken, og her vises tegnefilm for børnene, så forældre kan få opfyldt drømme med banklån uden at blive forstyret af de små. Andre steder i lokalet er der sofagrupper, der indbyder til mere afslappet snak.

»Når jeg kommer op til min læge om foråret for at få en recept til noget høfebermedicin, bliver jeg påvirket af, at der for eksempel står en blodtryksmåler på hans skrivebord, at han har stetoskop om halsen og han har hvid kittel på. Der sker noget med mig i de situationer. Så jeg er ikke bankdirektør mere. Jeg er nærmest ikke engang Allan Weirup, men en ydmyg patient. Samme rollespil oplever mange kunder, når de kommer i banken, hvor bankrådgiveren er på hjemmebane,« forklarer Allan Weirup.

En del af idéen med at omdanne den traditionelle bankfilial til en café er at få et mere ligeværdigt forhold til kunderne.

»Vi vil gerne bevare professionalismen i rådgivningen, men spørgsmålet var, om vi ikke kunne indrette filialen, så både rådgiver og kunde får hjemmebanefordel,« siger Allan Weirup, der ved årsskiftet har stået i spidsen for Max Bank i to år.

Direktøren betragter det som en kæmpestor udfordring, at kunderne kommer mindre og mindre i filialnettet:»Når der endelig er brug for banken - for eksempel ved huskøb eller i forbindelse med dødsfald i familien - så kender man ikke hinanden så godt som for 10 år siden. Derfor tager vi kontakt til kunderne mindst fire gange om året,« siger Allan Weirup.

En bankrådgiver har typisk et par hundrede kunder, og hos Max Bank skal bankrådgiveren altså forsøge at komme i kontakt med kunderne fire gange om året.

»Vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være ven med kunden,« siger direktøren.

Allan Weirup er så tilfreds med den nye cafébank i Vordingborg, at der allerede er truffet beslutning om at indrette bankens andre filialer efter samme koncept.

Indretning bekymrer
Det er ikke kun Max Bank, der har revurderet synet på filialernes indretning. Jyske Bank har således ombygget stort set samtlige 120 afdelinger. Skrankerne er fjernet, der er kaffe på kanden, og som i Max Bank kan kunden sidde ved siden af bankrådgiveren og dermed se, hvad der sker på computerskærmen.

Men det er ikke kun kunder og medarbejdere, der er glade for de nye åbne miljøer. Bankrøvere har også fået øje på, at det i nogle tilfælde er nemmere at få fingrene i kassen i de filialer. Derfor har bankernes organisation Finansrådet sendt et hyrdebrev til alle banker og sparekasser, hvor der manes til forsigtighed.

»De efterhånden meget åbne ekspeditionskasser, som en del institutter i sektoren benytter sig af, anbefales revurderet, idet det er en kendsgering, at op mod halvdelen af røverne tager selv ved røveri,« hedder det i brevet fra slutningen af oktober.

Brancheorganisationens opsang til medlemmerne kommer efter flere tilfælde, hvor tyve forholdsvis nemt har lettet en filial for flere hundredetusinde kroner. Der er tilfælde, hvor kassereren er lokket væk fra kassen, og det har blottet adgangen til pengene i større grad end i traditionelle bankfilialer.

»Kassepladser anbefales beskyttet således, at det ikke umiddelbart er muligt for kriminelle at komme om på pengeinstitutmedarbejderens plads,« hedder det i brevet til medlemmerne af Finansrådet.

Allan Weirup erkender, at sikkerheden er en udfordring - specielt om sommeren, hvor hele vinduespartiet skydes til side som på enhver anden café. Banken har derfor bestilt en avanceret automat, der både tager imod ind- og udbetalinger.

»Det vil erstatte den kontante kasse. Der vil blot være lidt rejsevaluta tilbage,« siger Allan Weirup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen