Berlingske Business

Bank: Amerikanske aktier er for dyre

Økonomi: Aktierne i USA er blevet for dyre, mener Danske Bank. Indtjeningen i virksomhederne kan ikke retfærdiggøre de høje kurser på aktierne, der set i forhold til obligationer og europæiske aktier efter bankens analyse er en dårlig investering.

Kursstigningerne i de amerikanske aktier er ude af trit med virkeligheden, advarer Danske Bank i en ny analyse.

»Det begynder at se fornuftigt ud for amerikansk økonomi, men derfra og til, at det skal buldre afsted på aktiemarkederne er der lang vej. Det er svært at se, at der er plads til et meget kraftigt opsving,« siger Lars Christensen, økonom i Danske Bank.

Det bekymrer Danske Bank, at investorerne har skyhøje forventninger til de amerikanske virksomheders muligheder for indtjening. Ser man på forholdet mellem den aktuelle indtjening og kursværdierne, den såkaldte price-earning værdi, er den skudt i vejret siden terrorangrebet 11. september sendte aktiekurserne nedad. Price-earning niveauet ligger historisk højt, efter kursstigninger i det brede S&P500-indeks på mere end 18 procent.

»Indtjeningen vil forbedres, fordi vi står på bunden af nedturen i amerikansk økonomi lige nu. Men vi har svært ved at se, at kerneindtjeningen i de amerikanske virksomheder vil vende så kraftigt, som der er lagt op til i aktiekurserne,« siger Lars Christensen.

Hans generelle anbefaling er, at man holder sig fra at købe amerikanske aktier.

De europæiske aktier ser til gengæld ud til at være mere rimeligt prisfastsat, mener Lars Christensen.

Historisk har amerikanske aktier kunne holde et ti-procents højere kursniveau end europæiske, fordi der er flere vækstvirksomheder i USA og fordi den amerikanske økonomi anses som værende mere fleksibel. Men i øjeblikket betaler man 30 til 40 procent mere for at holde amerikanske aktier, fortæller Lars Christensen.

Danske Bank venter, at S&P500 vil falde med omkring fem procent i løbet af de kommende tre måneder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen