Berlingske Business

Banestyrelsen opruster til kamp

Banestyrelsen halverer sin direktion som led i en tiltrængt effektiviseringsproces. Jernbanenettet skal gennem en voldsom renovering.

Banestyrelsen - eller det nye Banedanmark - sætter nu alle kræfter ind på en tiltrængt effektivisering af det danske skinnenet. Et arbejde, som i vid udstrækning kommer til at foregå i konkurrence med private entreprenører.

Som led i effektiviseringen af virksomheden halverede Banedanmark i går direktionen fra otte til fire mand - det løses ved, at fire fra den nuværende direktion træder et skridt tilbage i hierarkiet.

»Det skal sikre en stærk og fokuseret ledelse, som koncentrerer sig om at drive virksomheden og skabe resultater. I de kommende år skal vi gennemføre en omfattende renovering af banenettet, samtidig med at der skal køre flere tog på skinnerne,« konstaterer Banedanmarks nytiltrådte adm. direktør Jesper Rasmussen.

I den nye firemandsdirektion bliver Henrik Jørgensen direktør for den daglige drift på jernbanenettet, altså den ydelse Banedanmark sælger til jernbaneselskaber som DSB, Railion og Arriva.

Hans opgave er at få skinnerne udnyttet optimalt, så der er plads til flest mulige tog uden afvigelser fra køreplanen.

Erik Haldbæk bliver teknisk direktør med ansvar for banenettets tilstand med signaler og hvad dertil ellers hører.

Den nye økonomidirektør Karsten Bjerregaard har Banedanmark netop hentet fra det børsnoterede Glunz & Jensen.

Kampen kommer
Jesper Rasmussen påtager sig selv ansvaret for virksomhedens store entrepriseafdeling, som bekæftiger over halvdelen af de 2.500 ansatte, og som omfatter det praktiske arbejde på banelegemet, indkøb og maskinparken.

Det er et område, der vil blive stærkt udsat for konkurrence med private entreprenører, når banen over de næste ti år skal gennem en voldsom renovering.

Jesper Rasmussen vurderer, at Banedanmark i første omgang har gode chancer for at stå sig i konkurrencen.

»I øjeblikket vinder vi 90 pct. af de opgaver, der bliver udbudt. De private har blandt andet det problem, at de ikke har den sikkerhedsmæssige baggrund, der kræves for at løse en del af opgaverne,« siger Jesper Rasmussen.

Mere effektiv
Banechefen påpeger imidlertid, at konkurrenterne kan og vil skaffe sig den nødvendige ekspertise. Men han har tiltro til, at Banedanmarks egne folk kan yde konkurrenterne kamp til stregen.

»Vi har nogle fantastisk loyale medarbejdere. Der skal noget til, at ansatte på eget initiativ bryder op fra middagen juleaften for at tage ud og reparere nedfaldne køreledninger på Fyn. Den loyalitet skal den nye ledelse bakke 100 pct. op omkring og støtte. Men omvendt har medarbejderne også en pligt til at forholde sig til liberaliseringen og udviklingen i det omgivende samfund,« siger Jesper Rasmussen.

Han hentyder dermed til, at Banedanmark kan drives mere effektivt, end den gamle Banestyrelsen, hvis medarbejderne og deres organisationer er indstillede på det.

For et år siden kom det frem, at Banestyrelsens medarbejdere reelt kun arbejder effektivt fire til fem timer om dagen på grund af interne stive regler om, hvor de møder. Her er de oppe mod private konkurrenter med en effektiv arbejdstid på syv timer.

Jesper Rasmussen forudser, at Banedanmark under alle omstændigheder kommer til at dele arbejdet på skinnerne med andre.

»Men Banedanmark må ikke komme til at udlicitere så mange opgaver, at virksomheden ikke selv kan mobilisere sig igen. Det skete i England og gav store problemer. Jeg kan forestille mig, at flere projekter i fremtiden vil blive udført i samarbejde mellem Banedanmarks folk og private virksomheder,« siger banechefen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen