Berlingske Business

Baltisk biosamarbejde

Målet er styrket teknologisk og medicinsk forskning og bedre rekruttering.

I dag går startskudet for et ambitiøst samarbejde om bioteknologi på tværs af Østersøen. Med et nyt netværk vil biotekindustrien styrke østersølandenes muligheder for at konkurrere med de øvrige biotekregioner i Europa og USA.

Netværkets navn er Scan-Balt, og består af repræsentanter fra sundhedssektoren, universiteter og virksomheder i Sverige, Danmark, Norge, Island, Nordtyskland, Polen, Finland, Estland og Litauen.

Projektet er blevet til på initiativ af forskningschef Børge Diderichsen, Novo Nordisk A/S.

»For første gang nogensinde er alle landende omkring Østersøen samt Norge og Island gået sammen om at styrke og fremme udviklingen på det biomedicinske og bioteknologiske område. Målet er at skabe et fælles uddannelses- og forskningsforum, hvor vi kan drage nytte af hinandens kompetencer,« siger Bent Christensen, administrerende direktør i Medicon Valley Academy, netværksorganisation for biotekindustrien i Øresundregionen.

Scan-Balts parter mødes i dag i København for at diskutere samarbejdets rammer og perspektiver.

»Vi ser det som et utrolig vigtigt skridt på vej mod EU- kommissionsformand Romani Prodis vision om, at EU i løbet af 10 år skal være konkurrencedygtig med USA på det bioteknologiske område. Denne vision er der ingen, som kan opfylde på egen hånd. Derfor er netværksdannelse og partnerskaber som Scan-Balt helt nødvendige«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen