Berlingske Business

Back to Business

Mars-mælk fra Arla

Det er tilsyneladende ikke kun »die Grüne« fra Carlsberg, der har appel i rummet. Arla Foods har indgået en femårs aftale med en afdeling af den amerikanske rumfartsorganisation, NASA, om at levere mejeriprodukter til astronauterne. I første omgang er der tale om yoghurt- og mælkeprodukter, senere udvides med forskellige oste (grønne?). Hos Arla vil man ikke fortælle, hvor mange millioner kroner koncernen putter i udviklingen af de nye astronautprodukter, men sidste år brugte mejerigiganten i alt en kvart mia. kr. til forskning og udvikling.

Succes med optioner

Kursen på rederiaktier er i de seneste måneder skudt i vejret med raketfart til stor glæde for alle aktionærerne - og måske ikke mindst for direktion og bestyrelse i de rederier, der udsteder aktieoptioner. I rederiet Norden kan de to direktører, Steen Krabbe og Jens Fehrn-Christensen, se frem til en gevinst på 65 mio. kr. på deres aktieoptioner i rederiet. Også i et andet rederi, Torm, er der gevinst forude for direktion og bestyrelse. At bestyrelsesmedlemmer også er omfattet af aktieoptionsprogrammerne harmonerer ikke med Nørby-udvalgets anbefalinger af, hvad der er god selskabsledelse - derfor er det også nærliggende at tro, at selskaberne nu ændrer reglerne for tildeling af optioner.

Dollarfald koster dyrt

Slagterikoncernen Danish Crown har andet og mere at slås med end et snavset image. Koncernen har på blot to år mistet eksportindtægter på to mia. kr. på grund af de faldende kurser på dollar, yen og pund. Situationen ville have været endnu værre, hvis ikke salget var steget i samme periode.

Virksomheder under lup

Bagmandspolitiet og Rigsrevisionen har begge sagt ja til at deltage i et stort analysearbejde om bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet i dansk erhvervsliv. Baggrunden for analysen er en række internationale erhvervsskandaler som Enron, Worldcom og senest Parmalat, og formålet er at udvikle nye, effektive metoder, der kan mindske omfanget af økonomisk kriminalitet. Undersøgelser fra USA viser, at denne form for kriminalitet hvert år koster virksomhederne hvad der svarer til ca. seks pct. af deres omsætning.

ISO til salg igen

De 13 storkøbenhavnske ISO-supermarkeder skal have ny ejer igen. Mindre end tre måneder efter at have overtaget den fulde kontrol over ISO-kæden mener den svenske dagligvarekoncern ICA, at ISO ikke passer ind i den overordnede koncernstrategi. Det er dog næppe hele forklaringen: Halvdelen af ICA ejes af den skandaleramte hollandske detailhandelsgigant Ahold, som har fået læsterlige klø på aktiemarkedet efter afsløringen af regnskabsfusk. Blandt mulige ISO-købere nævnes både Dansk Supermarked og COOP.

TDC sluger rival

Telegiganten TDC får fuldstændig kontrol over branchens irriterende opkomling, og de hidtidige ejere kan sætte solide to- og tre-cifrede millionbeløb ind på kontoen. Det blev en realitet, da TDC i tirsdags købte de resterende 80 pct. af aktierne i lavprismobilselskabet Telmore. TDC købte for knap et år siden de første 20 pct. af selskabet, og den samlede pris for Telmore skønnes at ligge på ca. 460 mio. kr. Stifteren af konsulentfirmaet Mercuri Urval, Ib Kunøe, er den helt store vinder: Hans aktiepost i Telmore har sandsynligvis indbragt op mod 200 mio. kr., mens selskabets stifter, Frank Rasmussen, kan lune sig med et beløb på den gode side af de 50 mio. kr.

Microsoft står til klø

EU-Kommissionens årelange kamp mod Microsoft nærmer sig sin foreløbige afslutning. Computergiganten står under anklage for at misbruge sin markedsdominerende position ved at lægge sit eget media player-software ind i Windows-styresystemet - og dermed reelt holde andre leverandører ude. Kilder i Bruxelles hævder over for den britiske finansavis Financial Times, at EU-Kommissionen nu er klar til at idømme Microsoft en større bøde.

Nye sultne EU-lande

Dansk erhvervsliv skal være vaks ved havelågen, når EU udvides 1. maj. Sådan lød formaningen fra Danske Banks topchef, Peter Straarup, da han i onsdags talte på det såkaldte VL-døgn, hvor en stor del af dansk erhvervslivs sværvægtere var samlet. De nye EU-lande er sultne og har nået utroligt meget på kort tid. »Samtidig har vi i Danmark løftet os fra vandmiljøplan 1 til vandmiljøplan 2,« lød det med vanlig sarkasme fra Peter Straarup.

DONG-salg sat i gang

Finansminister Thor Pedersen (V) har nu valgt den britiske investeringsbank Rothschild som finansiel rådgiver i forbindelse med den forestående privatisering af DONG. En række af Europas største energiselskaber ventes at vise interesse for DONG, når betingelserne for og omfanget af privatiseringen står klar. DONGs samlede værdi skønnes at være 25-30 mia. kr.

Ingen højere?

Årets første, store fjendtlige overtagelsesforsøg er en realitet: Frankrigs næststørste medicinalfirma, Sanofi-Synthélabo, byder godt 360 mia. kr. for den fransk-tyske konkurrent Aventis. Tilbuddet til aktionærerne lyder på en overkurs på blot 3,6 pct..

Badebold i Lalandia

Børsnoterede Parken Sport & Entertainment vil være kendt for andet og mere end FCK og rockkoncerter. Selskabets bestyrelsesformand, Flemming Østergaard, offentliggjorde i mandags, at feriecentret Lalandia på Lolland fremover skal ind under Parkens paraply. Østergaard vil ikke afsløre, hvor meget Parken betaler for Lalandia, som ifølge pålidelige kilder især er et populært feriemål for inkarnerede Brøndby-tilhængere. Samme kilder gætter nu på, om købet er første skridt i en snedig manøvre, der skal føre til den store forbrødring mellem FCK og Brøndby.

Tronskifte i medietop

WPP Media Group vippede OMD Danmark af pinden som Danmarks største mediebureau i 2003 - målt på omsætning - viser en opgørelse, som Berlïngske Tidende har foretaget. WPP opnåede sidste år en omsætningsfremgang på 130 mio. kr., blandt andet takket være nye forretningsområder. Mediebureauerne satser i stigende grad på rådgivning og analyse, sponsorkommunikation og PR, mens de traditionelle opgaver som formidling af reklamer og TV-spots fylder stadig mindre.

Magasin i krise

Det kniber fortsat for stormagasin-koncernen Magasin at lokke kunderne ind i butikken. Omsætningen faldt i det seneste kvartal, og forventningen til hele året blev i torsdags nedjusteret til et underskud på 210 mio. kr.Faldende dollarkurs sikrer SAS milliard-besparelse

Den kriseramte flykoncern SAS har fået en kærkommen økonomisk håndsrækning i form af den faldende dollarkurs. Hvor en dollar for to år siden kostede ca. 8,50 kr., ligger kursen i dag omkring de seks kr. SAS' udgifter til brændstof og flyindkøb afholdes i dollar, mens størstedelen af indtægterne er i kroner og euro. Dollarudviklingen betyder, at SAS på den konto sparer ca. to mia., og selv om det ikke er hele valutabesparelsen, der ender på bundlinjen, forventes dollardykket at få en positiv effekt i SAS-chef Jørgen Lindegaards bestræbelser på at skære drastisk i flykoncernens omkostninger. Men ikke alt er rosenrødt: I disse dage er SAS ramt af strejke blandt lastarbejderne, og det vil også påvirke flyvningerne i morgen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen