Berlingske Business

B.T. klar til relancering

Den 14. maj udkommer B.T. med helt ny forside som led i en større relancering. I øjeblikket testes nyt indhold, og målet er at differentiere sig fra Ekstra Bladet. Ansvarshavende chefredaktør Arne Ullum vil have »et mindre sensationelt udtryk«.

I mere end et år har B.T. tilstræbt at blive den pæne familieavis, som ikke må støde nogen og defor kan ligge fremme på sofabordet.

Men nu skal avisen være endnu mere stueren. Fri for enhver form for rå vold og snask. Altså den diamentrale modsætning til Ekstra Bladet.

Sådan lyder i hvert fald overskriften på den igangværende omlægning af avisen, som ifølge B.T.'s ansvarshavende chefredaktør, Arne Ullum, betyder, at en ny udgave af avisen er på vej til læserne. Foreløbig arbejdes der hen mod relancering den 14. maj, og i øjeblikket testes derfor helt nye indhold.

»Det skal være langt mere synligt for læserne, at der er forskel på os og Ekstra Bladet. Allerede på forsiden vil man kunne se tydelig forskel. Der kommer nyt layout, og det vil have et mindre sensationsagtigt udtryk. Samtidig vil avisen indholdsmæssigt blive renset for rå sex, vold og sensationer,« siger Arne Ullum.

Netop nu gennemfører B.T. et større analyse-arbejde i form af læseranalyser for at sikre den rigtige redaktionelle profil. Der er således udarbejdet en ny test-avis, hvori der indgår redaktionelt stof, som i dag ikke findes i B.T. Tanken er at måle, om læserne kunne være interesseret i stofområder, som avisen i dag ikke dækker.

Flere undersøgelser
Samtidig undersøges annoncemarkedet for at sikre tilstrækkelig værdi for de nuværende og potentielle annoncører, og endelig gennemgås avisens abonnementsmasse for at kunne give abonnenterne de rigtige tilbud i fremtiden. Ifølge Arne Ullum er der allerede sket en række ændringer af indholdet inde i avisen i de seneste måneder. Derfor bliver der ikke tale om et helt nyt produkt til maj, men der vil dog komme nye satsninger.

»Noget af det, vi vil gøre mere ud af er forbrugerstof, børneopdragelse, familie og sundhed. Altså alt det nære. Men det kan eksempelvis også være historier på forsiden om, hvordan man kan købe solferien til syden langt billigere i Sverige. Det vil sige historier med nytteværdi, som læserne kan handle ud fra.«

Andre eksempler er en styrkelse af avisens dækning af populær kultur og filmstof. Eksempelvis kommer der en helt ny side om hjemmebio, da mange af læserne enten køber eller lejer DVD frem for at gå i biografen.

Arne Ullum er udmærket klar over, at omlægningen kan komme til at gavne Ekstra Bladet, når man toner helt ned for de sensationelle forsider.

»Det er klart, at så kommer vi til at forære læsere til Hans Engell. Det kan jeg kun ønske ham til lykke med. Men det er vigtigere for os, at B.T. får en klar profil, så vi hver eneste dag minder folk om, at der er betydelig forskel på de værdier, der ligger bag ved det stof og indhold, der er i B.T. og Ekstra Bladet.«

Massiv markedsføring
Ved at gøre forskellen mellem de to formiddagsblade endnu større tror Arne Ullum i øvrigt på, at det er med til at »garantere«, at både Ekstra Bladet og B.T. overlever.

Sideløbende med relanceringen af avisen er det planen at lave en massiv markedsføring for det ny B.T.

»Vi taler om rigtig mange penge, men du må vente og se, indtil det rammer offentligheden. Vi har i hvert fald i sinde at gå ud og gøre opmærksom på, at B.T. har valgt en ny redaktionel linie,« siger Arne Ullum.

Foreløbig er planen, at store dele af markedsføringen skal ske via TV.

»Der er ingen læsere, der ser så meget TV, som B.T.'s gør. Og det indikerer selvfølgelig, at vi vil gå TV-vejen.«

Det er endnu ikke afgjort, hvilket reklamebureau der skal stå for opgaven.

»Men der ligger helt klart en godbid og venter,« siger Arne Ullum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen