Berlingske Business

Axcel storaktionær hos Glud & Marstrand

Dåser: Den over 100 år gamle virksomhed skal i fremtiden føre an i en konsolidering blandt de nordiske producenter af metalemballage.

Investeringsselskabet Axcel startede det nye år med at købe sig ind i Glud & Marstrand - virksomheden der i sin tid var kendt for Madam Blå og andet blå-emaljeret køkkenudstyr, men som i dag producerer konservesdåser og dekorativ metalemballage til f.eks. småkager.

Den over 100 år gamle virksomhed har levet en omtumlet tilværelse og var for 20 år siden i dyb krise.

I en årrække har Glud & Marstrand nu været ejet af Lego-selskabet Kirkbi, forsikringskoncernen Tryg, Danske civil- og akademiingeniørers Pensionskasse og Købstædernes Forsikring.

Men ejerkredsen har ikke været lige engageret i udviklingen af virksomheden, og derfor har Axcel købt ingeniørernes og Købstædernes ejerandele på henholdsvis 23 og 13 pct. samt fire pct. af Kirkbis ejerandel. Axcel og Kirkbi ejer herefter 40 pct. hver og Tryg 20 pct. Ifølge Axcels adm. direktør, Christian Frigast, vokser det 150 milliarder kr. store verdensmarked for metalemballage næsten ikke.

Niche med tin

»Men der er altid nicher som f.eks. dekorativt tin. Når man køber småkager eller karameller er emballagen en del af oplevelsen, og her har Glud & Marstrand satset. Ideen er at videreudvikle det og tjene nogle flere penge,« siger Christian Frigast.

Glud & Marstrand er den største aktør i Skandinavien med en omsætning på 1,2 milliarder kr., et driftsresultat på 100 mio. kr. og godt 1.000 ansatte.

I Norden konkurrerer virksomheden med en norsk og en svensk producent.

»Vi skal forsøge at komme videre med virksomheden ved egen vækst. Men der er også en række oplagte opkøbskandidater, så man kan være med i en konsolidering i Skandinavien og måske Nordeuropa,« siger Christian Frigast.

Med Glud & Marstrand har Axcel nu investeret i 17 danske virksomheder, der blandt andet tæller Royal Scandinavia, Kansas Wenaas, Aalborg Industries og Icopal.

Axcel har selv Kirkbi og Tryg i ejerkredsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen