Berlingske Business

Axcel har sparket liv i NetTest

Axcel har sparket liv i NetTest - 1
Axcel købte kriseplagede NetTest for en krone for et år siden. Allerede i regnskabet for 2003 venter investeringsfonden overskud på driften. Foto: NetTest

Det hårdt plagede NetTest er tilbage med overskud og en værdi på to mia. kr. Den tidligere ejer, GN Store Nord, får en del af gevinsten.

På blot et år er situationen vendt for det tidligere kriseramte selskab NetTest. Fra et underskud på 4,8 mia. kr. til nu et overskud på bundlinien.

I den mellemliggende tid har selskabet imidlertid fået nye ejere.

NetTests nye eneaktionær, investeringsfonden Axcel, venter plus på bundlinien allerede for regnskabsåret 2003. Omsætningen er for 2003 cirka 550 mio. kr. og for 2004 forventes en pæn vækst og en yderligere forbedret indtjening.

Axcels adm. direktør Christian Frigast er ikke overraskende meget tilfreds med investeringen. Axcel købte Nettest nytårsaften 2002 for en enkelt krone. Gældfrit og så havde den tidligere ejer, GN Store Nord, endda puttet et par ekstra hundrede millioner kroner i selskabet for overhovedet at gøre det salgsmodent.

I det første ejerår har Axcel sammen med Nettest-ledelsen arbejdet meget fokuseret på at trimme virksomheden. Ikke kerneaktiviteter er solgt fra og lukket ned. Sammenlagt er medarbejderstaben reduceret fra 1.000 til 450 på blot lidt over et år.

I stedet er der stillet skarpt på to hovedområder. Nemlig instrumenter til vedligehold af netværk og overvågningssystemer af netværk. På instrumentsiden har der ikke været vækst, mens derimod overvågningsområdet er buldret af sted.

Da samtidig teknologiaktier over hele verden, ikke mindst Nasdaq-børsen i New York, er steget kraftigt det seneste år, er der nu pludselig en helt anden værdi på Nettest-selskabet.

Selskaber, som ligner Nettest, handles i øjeblikket til to-tre gange omsætningen. Og det vil sige, at Nettest i dag har en værdi på 1,5 til to mia. kr. ved en børsnotering.

Christian Frigast understreger, at en børsnotering uanset de positive udsigter ikke er på dagsordenen.

»Jeg tror, at det er vigtigt, at medarbejderne i Nettest får ro, og at vi nu udnytter den positive trend, som vi er inde i. Så må se, hvad fremtiden bringer.«

Ivrige amerikanere
Det er ingen hemmelighed, at især de amerikanske investmentbanker er meget ivrige for at finde nye børskandidater og derfor løbes også danske selskaber på dørene i denne tid.

Som investeringsfond har Axcel typisk en investeringshorisont på omkring fem år, og derfor kan Nettest igen blive børsaktuel om et par år.

Denne markante turn-around i Nettest er umiddelbart en stor bet for den tidligere hårdt kritiserede GN-direktør Jørn Kildegaard. Meget tyder nemlig på, at Nettest er solgt på det absolut dårligste tidspunkt, hvor teknologiaktier var helt i bund.

Dog hører det med, at GN Store Nord har sikret sig en del af en fremtidig gevinst i Nettest. Og derudover har aktiemarkedet lagt vægt på, at Nettest er fjernet fra GN-ledelsens bord. GN-aktien er det seneste år steget meget kraftigt.

Det er foreløbig en hemmelighed, hvor stor en del af denne upside i Nettest, som GN på et tidspunkt kan indtægtsføre. Men meget tyder altså på, at GN Store Nord-aktien kan få endnu et skub fremad, hvis eller når aktiemarkedet får konkrete oplysninger om denne gevinstmulighed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen