Berlingske Business

Avisannoncen lever fint og har det godt

Tryksværte Nettet er fint, men dagbladenes rolle som formidlere af jobannoncer er langt fra udspillet. Umiddelbart står den hårdeste konkurrence mellem statens Jobnet.dk og de private udbydere på den digitale jobbørs.

Det første, der skete, da Internettet holdt sit indtog på arbejdspladserne, var at alle lagde sig pladask på maven for dette tekniske vidunder.

Ingen ved sine fulde fem vil i dag bestride nettets værdi, men det blev ikke helt så verdensomvæltende, som man i de første år forudså. Endnu.

Dagbladene har mærket, at nettet er blevet en seriøs konkurrent på markedet for jobannoncer, men de mest dystre forudsigelser, om at jobannoncer helt forsvandt ud af de trykte medier, holdt ikke.

Christian Kurt Nielsen fra konsulentfirmaet Mercuri Urval udelukker ikke, at der kommer en dag, hvor nettet helt har overtaget. Men foreløbig har aviserne en rolle som bindeled på jobmarkedet.

»Nettet er langt fra at være så overskueligt, som avisernes jobannoncer er det,« siger han.

»Mange har bredbånd på deres arbejde, mens det endnu er de færreste, der har det derhjemme. Og uden bredbånd er nettet besværligt.

Avisen er betydeligt nemmere og hurtigere at have med at gøre, overskuelig, og man kan sidde med den i hyggelige omgivelser med familien ved morgenbordet.«

Ansøgerens søgeproces
Christian Kurt Nielsen opdeler de jobsøgende kandidater i tre kategorier:

De, som har besluttet at de vil have et nyt job, fordi de er grundigt træt af det, de har.

Eller dem, der ikke har et job. De er meget aktive, især på nettet. 80 pct. af den kategori får job via netannoncer.

De, der sidder i et godt job, men godt kan fristes og derfor holder sig orienteret.

Det gør de overvejende via dagbladenes jobmarkeder.

De, der ikke er til at flytte. Og hvis de alligevel rykker sig, er det via en headhunter eller personlige kontakter.

»For 15 år siden vidste vi, at drejede det sig om stillinger vest for Storebælt, så var det JyllandsPosten og øst for Storebælt, så var det Berlingske Tidende.

Sådan er det ikke længere, men vi råder altid vores kunder til at være offensive og annoncere begge steder, ikke mindst for at få fat i kategori to. Der er mange rigtig interessante kandidater,« siger Christian Kurt Nielsen.

Noget tyder endog på, at konkurrencen fremover i lige så høj grad kommer til at stå mellem net og net, som mellem net og papir.

Med »Jobnet.dk« er staten nu gået ind som en alvorlig konkurrent til de private netannonceudbydere.

Som om det ikke var nok, er Jobnet ikke kun rettet mod de arbejdssøgende. Arbejdsformidlingen går i store skattefinansierede TV- og aviskampagner målrettet efter folk, som allerede er i arbejde med slogans som: »Er du træt af dit arbejde?«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen