Berlingske Business

Arlas nye topchef er en glad mand

Fusionen mellem Arla og det hollandkse mejeri Campina vil ifølge Campinas topchef og kommende Arla-kaptajn, Justinius Sanders, give uanede fordele for både forbrugere, bønder og ikke mindst det nye selskab, Campina Arla.Det vigtigste for en fusion var, at vi kunne have et tæt samarbejde, og Åke Modig og jeg arbejder utrolig godt sammen.Justinius Sanders, Campina-Arlas nye topchef.

Glæden lyser ud af stemmen på Campina Arlas nye topchef, Justinius Sanders. Fusionen mellem det hollandske mejeri Campina og Arla tidligere på ugen er en drøm, der går i opfyldelse for topchefen for Campina og kommende topchef for det nye selskab Campina Arla, Justinius Sanders.

De to mejerier har længe gået på frierfødder men først i april i år begyndte de for alvor at drøfte giftermålet. For det daværende MD Foods skulle ifølge Justinius Sanders først svælge fusionen med svenske Arla, og Campina havde kort forinden slået pjalterne sammen med belgiske Melkunie.

»Jeg er ekstremt glad. Jeg tror fuldt og fast på, at fusionen vil lykkes. Alle bønderne har været kritiske og vil vide mere. Men jeg tror, at langt over hovedparten af de hollandske og danske bønder kan se, at på langt sigt vil en fusion hjælpe til at holde mælkepriserne oppe,« siger Justinius Sanders.

Stordriftsfordele
Innovation er ifølge Justinius Sanders afgørende for mejeriernes overlevelse i dag. Specielt inden for produktionen af ingredienser til medicinalindustrien, hvor markedet er blevet globalt og avancen er langt højere end på den traditionelle mejeriproduktion. Samlet henter Arla og Campina i dag 15 pct. fra produktionen af ingredienser til mejerisektoren - men det tal skal langt højere op, siger Justinius Sanders.

»Fusionen med Arla betyder, at vi får kæmpe stordriftsfordele og sammen kan vi blive mere effektive og innovative. At være international er afgørende for vores overlevelse,« siger Justinius Sanders.

Han er dog ikke urolig for, at den store koncentration i den europæiske mejeribranche vil give for ensartede produkter.

»Folk har et meget nationalt forhold til mælkeprodukter, og danskerne vil stadig få dansk mælk,« siger Justinius Sanders.

Om godt et år vil man ifølge Justinius Sanders kunne se resultatet af fusionen i kølediskene i Holland og Danmark, hvor specielt hollænderne vil få mange nye Arla-oste.

Flere europæiske mejerier har truet med at sætte mælkepriserne til bønderne ned med op til 22 pct., men den nye Campina Arla-topchef lover, at fusionen vil fastholde de nuværende priser til de hårdt trængte bønder.

Endnu har Justinius Sanders, som til daglig bor i Holland, ikke været rundt at se de danske bondegårde. Men de sidste par måneder, mens forhandlingerne har stået på, har Justinius Sanders mødt de bønder, der repræsenterer Arlas andelshavere, og reaktionen har været positiv.

Men foreløbig kan han ikke andet end vente på en afstemning fra de 21.000 hollandske og danske andelshavere i februar. For at få vedtaget fusionen skal 75 pct. af andelshaverne stemme ja.

Arlas nuværende koncernchef, Åke Modig, vil efter fusionen blive vicekoncerndirektør, og de to kommer til at indgå i et tæt samarbejde, hvor arbejdsfordelingen endnu ikke er opgjort.

»Det vigtigste for en fusion var, at vi kunne have et tæt samarbejde, og Åke Modig og jeg arbejder utrolig godt sammen. Det har dog ikke været en betingelse for fusionen, at vi to kunne godt sammen, for vi kunne sagtens have lavet en forretningsløsning uden det tætte samarbejde,« siger Justinius Sanders.

Justinius Sanders kommer til at sidde på Campina Arlas nye hovedkontor i København. Først om godt et år, når hans og hustruens ældste søn, der i dag er 18 år, flytter hjemmefra, rykker familien for alvor til Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen