Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Arla vil satse på Østeuropa

Vokseværk: Arla Foods er Europas største mejeri, men selskabet har ambitioner om at vokse yderligere i de kommende år. Arla er specielt interesseret i et samarbejde med finske Valio, men også mejerier i Østeuropa har Arlas interesse.

Den dansk-svenske mejerigigant Arla Foods har tilbragt 30 år med uafbrudte opkøb, fusioner og rationaliseringer, men tiden er ikke til at læne sig tilbage og nyde resultatet.

Tværtimod drømmer Arla Foods' administrerende direktør, Jens Bigum, om yderligere ekspansion, og det kunne godt blive i Finland og Østeuropa, siger han.

»Vi mener, at det finske Valio er et godt selskab. Ønsker Valio et tættere samarbejde med Arla, vil vi se meget seriøst på det,« siger Jens Bigum.

I Østeuropa har EUs forhandlinger om optagelse af nye medlemmer øget Arlas appetit på flere af landene. I dag er selskabets mærkevarer kun i begrænset omfang ude på de østeuropæiske butikshylder, blandt andet i Polen og de baltiske lande. Nu haster det med udformning af en ny strategi med speciel fokus på Østeuropa, mener topchefen for Arla.

»Der er vores strategi lidt for svagt funderet. Det er på høje tid, at vi gør vores tanker klar. Når EUs forhandlinger om Øst-udvidelsen er på plads, har vi en afklaret holdning til, hvad vi vil gå efter,« siger Jens Bigum. Direktøren ser specielt muligheder for salg af luksusost og Lurpaksmørprodukter i Østeuropa.

»I Østeuropa er der også en række mennesker, der tjener penge og er parate til at bruge nogle af dem på luksusfødevarer. Vi er overbevist om, at vi kan skabe en platform for sådanne produkter. På samme måde som i Vesteuropa, eksempelvis i Tyskland,« siger mejeribossen.

Tæt samarbejde

En måde at komme ind i Østeuropa på er et tæt samarbejde med vesteuropæiske supermarkedskæder fra Tyskland og Holland, der er stærkt voksende i Østeuropa. Arla er leverandører til dem i forvejen og kender deres forretningsfilosofi. »Når de vokser i Østeuropa, og det gør de jo, vil vi gerne følge meget tæt i hælene dem. I takt med, at butiksstrukturen ændres, og befolkningen i Østeuropa får øget velstand, er vi selvfølgelig parate til at sende nogle af vores forædlede luksusprodukter med ind,« siger Jens Bigum.

I dag er Danmark, Sverige, England og Tyskland mejerigigantens kerneområder. Det var med MD Foods' fusion i 1998 med KløverMælk, at den danske mejerigigant for alvor fik vokseværk. Året efter kom den overraskende, grænseoverskridende fusion med svenske Arla. Dermed blev Arla Foods Europas største mejeri, målt på indvejet mælk. Arlas årsomsætning er på knap 40 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen