Berlingske Business

Arla skal love at opføre sig ordentligt

Arla skal udforme et sæt etiske spillegler for, hvordan selskabets medarbejdere skal opføre sig over for konkurrenter og forbrugere.

Forbrugerne og mindre danske mejerier skal have en fair behandling af Arlas salgs- og marketingmedarbejdere.

Flere ledende medarbejdere i selskabet indrømmer over for Berlingske Tidende, at Arlas sælgere har fået besked om at gå lige til grænsen af konkurrencelovgivningen, når det gælder om at få en ordre i hus.

Erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) kræver nu, at det store mejeriselskab udformer og nedskriver spilleregler i en etisk handlingsplan for sin adfærd i Danmark. Arla skal simpelthen opføre sig bedre.

Selskabet i de senere år været stærkt dominerede på det danske marked.


Hirtshals Andelsmejeri

En af årsagerne til ministerens udspil er, at Hirtshals Andelsmejeri i efteråret mistede sin største kunde, Dansk Supermarked, med virkning fra i år.

Årsagen var, at Arla for næsen af minimejeriet tilbød den store detailkunde at overtage Hirtshals' leverancer. Kontrakten blev indgået til uhørt lave priser. Dansk Supermarked havde ingen interesse i at spørge Hirtshals Andelsmejeri om en genforhandling af den hidtidige kontrakt.

Konkurrencestyrelsen behandler i øjeblikket en klage fra Hirtshals.

»Vi vil lave et sæt etiske regler i samarbejde med Konkurrencestyrelsen, med vores forbrugere og kunder. Det har ministeren presset os til,« siger adm. direktør for Arla, Åke Modig.

Rabataftaler
Men vil Bendt Bendtsen forbyde, at Arla fortsat laver rabataftaler og eksklusivaftaler, der udelukker en detailkunde at handle mindre danske mejerier?

»Det er jo blandt andet den problemstilling, vi skal diskutere i forbindelse med Folketingets revision af Konkurrenceloven til efteråret. Vi skal passe på, at vi ikke laver en hovsaløsning. Jeg har ingen intentioner om at straffe gode danske eksportvirksomheder. Vi er nødt til at skele til, hvordan lovgivningen på konkurrencesiden er i EU. Der er lande, der har strammere regler, end dem, der gælder for EU,« siger erhvervsminister Bendt Bendtsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen