Berlingske Business

Arla satser på sundt sødemiddel

Arlas nye sunde sødemiddel, tagatose, fremstillet af mælkesukker, har fået fodfæste i USAs juiceindustri. Det er vigtigt for Arla, fordi juice er et af de steder, hvor forbrugerinteressen for fødevarer med lavt indhold af kulhydrater er størst.

Arlas nye sunde sødemiddel, Gaio tagatose, der kan erstatte sukker og fremhæver smagen i fødevarer, har nu fået sin debut i appelsinjuice i USA.

Arlas datterselskab, Arla Foods Ingredients, er netop startet med leverancer til koncernen Pasco Beverage Company, en af USAs førende juiceproducenter.

»Det er vigtigt for Arla at få fodfæste i juicebranchen,« siger direktør Henrik Andersen fra Arla Foods Ingredients.

De nye produkter, som markedsføres under navnet Floridagold med Arlas særlige logo - Gaio-tagatose - på kartonerne, har et lavt indhold af kulhydrater og kalorier på grund af indholdet af tagatose. Juicen kan købes i de store førende amerikanikanske supermarkedskæder.

Ifølge Pasco ligger smagen tæt på en almindelig appelsinjuice. Arla fremstiller Gaio tagatose af mælkesukkeret tagatose. Det har den særlige egenskab, at det i meget små mængder kan forstærke og forbedre smagen af de øvrige ingredienser i et produkt.

Dr. Atkin populær
De amerikanske forbrugere er i fuld gang med at lægge deres vaner om. De efterspørger mere og mere fødevarer med et lavt indhold af kulhydrater for at undgå at blive tykke. 30 millioner amerikanere er på proteinslankekure, bl.a. inspireret af den berømte, nu afdøde Dr. Robert C. Atkins.

USA har længe været ramt af fedmeepidemi. Atkins' ideer om kulhydratfattig kost og fedme er blevet markedsført, bl.a. med »Dr. Atkins' nye kostrevolution«, som også er ved at vinde indpas i Europa.

Princippet i den kulhydratfattige kost er, kulhydraterne spiller en stor en rolle for, at personer, der lider af fedme og har svært ved at tabe sig. Derfor anbefaler Dr. Atkins, at folk spiser fødevarer med lidt kulhydrater og undgår pasta, ris og brød, men spiser meget fedt og protein, f.eks. æg, kød og juice. Ved at kvitte kulhydraterne og forebygge stigning i vægten kan forbrugere blive slank og sund.

Derfor passer det Arla vældig godt, at Atkins særlige kost- og fødevareprogram er på den amerikanske agenda i øjeblikket.

Pepsi med tagatose
»Arla kan betjene kunder, der vil tage sukker ud af deres produkter. Det er vigtigt for os at komme ind i juiceprodukter i USA, fordi juicemarkedet er et af de områder, hvor forbrugerinteressen for lavkulhydrater og Atkins-produkter er størst,« direktør siger Henrik Andersen fra Arla.

I USA er lavkalorieholdige produkter i øvrigt meget populære blandt forbrugerne, og samtidig er fødevareproducenter på udkig efter naturlige sødemidler. Sidste år slog Gaio tagatose for første gang igennem i den amerikanske fødevareindustri, da Coca-Colas største konkurrent PepsiCo lancerede en diæt Pepsi med Gaio tagatose.

Tagatose i »Diet Pepsi Slurpee« er siden sidst på sommeren 2003 blevet markedsført i 7-Eleven's i butikker over hele USA. Slurpee er en tyktflydende læskedrik med knust is. Gaio Tagatose kan også anvendes til at fremhæve smagen i kager og morgenmadsprodukter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen