Berlingske Business

Arla på vej i gigantfusion

Arla og hollandske Campina går sammen, skriver flere medier. Selskabet bliver i så fald en af verdens største mejerikoncerner.

Arla Foods er på vej til at fusionere med den hollandske mejerikoncern Campina og danner dermed et af verdens største mejeriselskaber. Mastodonten får en årlig omsætning på knap 80 milliarder kr. og 25.000 ansatte, skriver flere medier.

De to europæiske andelsejede selskaber offentliggør onsdag, at de er blevet enige om at fusionere, efter fire til fem måneders intense forhandlinger mellem selskabernes administrerende direktører og bestyrelsesformænd. Det bekræfter flere højtstående kilder såvel i Arla som i dansk landbrugs top over for Berlingske Tidende.

Med aftalen får Arla Foods som største fusionspartner med omkring 50 milliarder kr. i årlig omsætning opfyldt et af sine hovedkrav om, at mastodontens hovedkontor skal ligge i Århus.

- Jeg vil hverken af- eller bekræfte noget som helst. Vi har indbudt til pressemøde, fordi vi vil fortælle pressen visse ting i morgen, sagde en fåmælt bestyrelsesformand for Arla Foods, gårdejer Knud Erik Jensen tirsdag aften.

I Campina sagde en pressetalsmand tirsdag: "Campinas formand vil ikke bekræfte det i dag".

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen