Berlingske Business

Arla og Campina på vej mod fornuftægteskab

De to mejerier, der danner Europas største mejerikoncern, passer godt sammen. Fusionen skal give flere penge til landmændene og billigere mælk i butikkerne.

Fusionen mellem Arla Foods og hollandske Campina skal give forbrugerne lavere priser og mælkeproducenterne højere priser. De to selskaber passer så godt sammen i deres virksomhedskultur og deres fordeling af markeder i Europa, at det ikke bliver nødvendigt at nedlægge mejerier i stor stil.

Samtidig skulle der ikke være de store problemer med at få fusionen godkendt af konkurrencemyndighederne, mener de fusionerende mejerier.

Både Arla-ledelsen og detailhandelen forventer lavere forbrugerpriser på mælkeprodukter, men fusionen er primært begrundet i at skaffe en højere pris til de økonomisk trængte 21.000 danske, svenske og hollandske mælkeproducenter. De små mejerier frygter ikke fusionen - tværtimod.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen