Berlingske Business

Arla leverer mad til astronauter

Arla putter hvert år 250 mio. kr. i forskning og produktudvikling. Arla laver nu mad til astronauter.

Arla Foods er i fuld gang med at forske i fremtidens mad. Det danske mejeriselskab har indgået en fem års aftale med den amerikanske rumfartsorganisation, NASA Food Technology Commercial Space Center, om at lave mejeriprodukter til astronauterne.

Nogle af produkterne satser Arla på at markedsføre over for detailhandelen og forbrugerne.

»Vi har for tiden vores produkter til de afsluttende tests i NASAs hovedsæde i Houston og håber, at der i 2004 bliver sat yoghurt og mælk fra Arla på astronauternes menu,« siger koncern- og innovationsdirektør Michael Stevns fra Arla Foods. »Senere skulle ost også gerne komme med«.

NASA på besøg
I øjeblikket besøger en højtstående repræsentant fra NASA, Dr. Charles Bourland, mejerikoncernen, der i forskningskredse anses for at være et af Europas mest fremsynede og innovative mejeriselskaber. Arlas forskningsafdeling er gået med i projektet, fordi astronauter er meget afhængige af den ernæringsrigtige kost. Og Arla prioriterer udvikling af sunde fødevarer højt.

»Rumfolkene kan ikke lige smutte ned om hjørnet i det lokale supermarked og købe en pose æbler. Alt det, vi kan lære om madens indflydelse på folks knogler, sundhed og velbefindende, kan vi bruge i vores øvrige produktudvikling. Mælk indeholder jo calcium. Gennem NASA-projektet kan vi f.eks. få endnu større forståelse for calciums betydning for, hvor godt calcium er for knoglerne, og hvordan mælkesyrebakterier virker i folks maver,« siger Michael Stevns.

Derved håber han på, at Arla får et forspring over for konkurrenterne.

Koncerndirektør Michael Stevns ønsker ikke at oplyse, hvor mange forskningsmidler, der anvendes til NASA-projektet.

Arla Foods brugte sidste år 250 mio. kr. til forskning og produktududvikling. Michael Stevns har ansvaret for 200 medarbejdere, der hvert år udvikler cirka 200 nye produkter på forskningsafdelinger i Danmark og Sverige.

Forskning og udvikling
»Vi lancerer produkter til en masse lande og putter en masse penge i forskning. Når vi laver vores produkter, tænker vi hele tiden på, at de skal være så sunde og fedtfattige som muligt. Og udfordringen er at få så velsmagende produkter som muligt,« siger innovationsdirektøren.

Arlas udgangspunkt er, at forbrugerne hele tiden hungrer efter nye produkter. Selskabet anvender hvert år mellem 0,5 og 0,7 procent af sin årlige omsætning til forskning og udvikling. Og det er i øvrigt niveauet for den globale fødevareindustri, fastslår Michael Stevns. Arlas produktudvikling sker bl.a. inden for mælkedrikke, yoghurt, madlavningsprodukter, oste, og smør i alle mulige afskygninger.

Fusionen af Arla og engelske Express Dairies til Arla Foods UK i 2003 øger i år årsomsætningen fra godt 40 mia. kr. til godt 50 mia. kr.

»I takt med, at Arla vokser, stiger det beløb, vi bruger til forskning og udvikling. Det vil ikke forbavse mig, hvis vi i løbet af et stykke tid vil komme op på 300 mio. kr. til formålet,« siger Michael Stevns.

Men hvad siger han til opfordringen fra Landbrugsraadets vicedirektør og forskningschef, Annette Toft, til danske fødevarevirksomheder om at profilere sig mere på sunde og fedtfattige produkter?

»Det er jeg enig i. Virksomheder, som synes, at vi har fødevarer nok, og udvalget er rigeligt, vinder ikke kampen for forbrugernes gunst. Hvis ikke en virksomhed hele tiden fornyer sig, kan den ikke følge med forbrugernes krav til fornyelse,« mener Michael Stevns.

Færre kalorier
Moderne forbrugerne vil have færre kalorier. Det er den fremherskende trend, ifølge Arla. Herhjemme er salget af sødmælk og ost med 45 procents fedtindhold på retur. Til gengæld oplever Arla stor succes med sin minimælk med 0,5 procents fedt. Også syrnede produkter og flødeost med 0,1 procent fedt samt gule oste med fem procent fedt sælger godt. På andre områder som mælkedrikke og fløder har Arla ligeledes fedtfattige alternativer.

»Det er lidt af et paradoks, at du næsten ikke kan åbne en avis uden at læse, at nu er det og det produkt farligt eller usundt. Men vores udgangspunkt er, at vores produkter skal være sunde og smage godt. Vi laver ikke produkter for, at folk skal blive syge. Alle vores mejeriprodukter giver et bidrag til ernæringen,« siger koncern- og innovationsdirektør Michael Stevns.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen