Berlingske Business

Arla i dyb økonomisk krise

Arla i dyb økonomisk krise - 1
Arlas topchef Åke Modig kan konstatere, at den dansk-svenske mejerigigant har problemer med at tjene nok på deres produkter i øjeblikket. Det kan medføre, at Arla lukker tre mejeri, heraf et i Danmark. Foto: Henning Bagger

Arla frygter 25 procents nedgang i indtjeningen. I et forsøg på at afbøde krisen varsler Arlas topchef lukning af fire danske og svenske mejerier. Arla er ramt af dønningerne af den hidsige mediestorm.

Aldrig før har det set så sort ud for den økonomisk hårdt pressede dansk-svenske mejerigigant, Arla.

De seneste måneders benhårde priskrig på billig mælk i både Danmark og Sverige, samt faldende markedsandele kombineret med kraftig tilbagegang i eksportindtjeningen får nu ledelsen for Arla til at varsle drastiske indgreb.

En fyringsrunde på mejerierne og kapacitetsnedskæringer er påkrævet. Ikke mindst fordi at Arla ikke tjener nok på grund af faldet i dollarkursen.

»Vi må skære kapaciteten ned. Derfor kan det blive nødvendigt lukke et af Arlas fire danske konsummejerier og to til tre af vores seks svenske mejerier. Beslutningen må træffes så hurtigt som muligt, måske sker det hen på sommeren 2004,« siger adm. direktør Åke Modig.

Ifølge selskabets egne dystre prognoser vil koncernoverskuddet falde med cirka 250 mio. kr.. Det vil være en tilbagegang på 25 procent. Sidste års overskud var på en mia. kr., før efterbetaling til andelshaverne.

Jyske mejerier
Der budgetteres med en omsætning på 48 mia. kr. i 2003/04.

Kun hvis stormejeriet griber ind og sænker sin mælkepris til producenterne betydeligt, samt gennemfører lukninger af konsummejerier, kan tilbagegangen afbødes, mener ledelsen. Hvor mange danske mejeriansatte der bliver arbejdsløse er usikkert.

Lukningen vil i givet fald ramme et af de tre mejerier i Jylland, dvs. Hobro, Århus og Christiansfeld. De har henholdsvis 400, 370 og 165 ansatte. Arlas store konsummejeri i Slagelse er til gengæld fredet, da det er nødvendigt af hensyn til forsyningen af de sjællandske forbrugere, siger koncernchefen.

»Det her er ikke særligt sjovt. Det gør ondt og skaber utryghed. Jeg håber, at nogen af mine kolleger på det mejeri, der lukkes, kan overføres til de tre andre mejerier,« siger fællestillidsmand Peter Møller Sjøgren.

Til trods for, at det totale forbrug er steget, er Arlas markedsandel i Danmark faldet med to procent. Dønningerne i kølvandet på efterårets hidsige mediestorm mod Arla har betydet, at danske forbrugerne i protest mod Arla i stigende vælger konkurrerende små danske mejerier. Selskaber som Øllingegaard, Naturmælk, Thise og Hirtshals Andelsmejeri, har fremgang i indtjeningen på mælk.

Krisen i Arla skyldes også, at forbrugerne betaler mindre for mælken efter, at mejeribranchen har indledt en priskrig på billig mælk i Danmark og Sverige. I øjeblikket er cirka 12 procent af den mælk, Arla sælger i Danmark, den billige DanMælk.

Europa svømmer i øjeblikket i overskudsmælk. I Sverige vælter det ind med billige produkter. Det er primært billig ost og mælk fra mejerier i Holland og Tyskland, som sælges i den tyske Lidl-kædes butikker. Desuden er det finsk discount-yoghurt. Blandt Arlas værste konkurrenter tyske Nordmilch og finske Valio.

Alene på mælk og ost har Arla tabt fire til fem procent procent i markedsandel i Sverige. Noget af det skyldes, at svenskerne generelt drikker mindre mælk.

Mælkeproducenter taber
»Vi er nødt til at forsvare vores hjemmemarked, fordi eksportsituationen er så alvorlig. Vores største problem er stadigvæk valutaen, specielt dollaren og den lavere indtjening på eksportmarkederne. Den lave dollarkurs slår igennem på bundlinien, så vi vil få omkring 150 mio. kr. mindre i overskud på eksporten,« siger Åke Modig.

Sidste år solgte Arla 44 procent af sin mælk i Norden. Så Arla får tilbagegang i indtjeningen, når forbrugerne køber mere tysk lavprismælk i bl.a. Lidl og Aldi.

»Prognoserne viser, at vi i forhold til vores budget taber lidt mere markedsandel i Sverige end i Danmark. I år regner vi med at tabe 100 mio. kr. indtjening på mælk i Sverige og Danmark tilsammen. Størstedelen af tabet er i Sverige,« siger Åke Modig.

Ud over mejerilukningerne er det nødvendigt at sænke afregningsprisen til de i forvejen økonomisk hårdt pressede mælkeproducenter med mindst fire øre pr. kg ud over de i forvejen bebudede fire øre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen