Berlingske Business

Arla får magten i Europas største mejerikoncern

Arla får magten i Europas største mejerikoncern - 1
Mælkeproducent Kåre Larsen producerer 1,2 mio. liter mælk om året. Det er seks gange så meget mælk, som hans forældre producerede i 1989. Til gengæld tjener han 60 øre mindre pr. liter. Nu håber han, at fusionen mellem mejerierne Arla Foods og Campina kan stoppe faldet i mælkepriserne. Her sammen med sønnen Rasmus. Foto: Liselotte Sabroe<br>

Arla får størst indflydelse efter fusionen med Campina, siger mejeriets direktør. Europas største mejerivirksomhed forventer at kunne spare en mia. kr. på effektiviseringer. Giganten forskrækker ikke de små mejerier.

Arla kommer til at sidde tungt på magten i Europas største mejerikoncern, der er resultatet af fusionen med hollandske Campina.

Selskabet får en omsætning på 75 milliarder kroner, og da dansk-svenske Arla Foods er det absolut største selskab, er administrerende direktør Åke Modig ikke i tvivl om, at Arla Foods får størst indflydelse i det fusionerede selskab.

»Det vil være Arla, der har to tredjedele af indflydelsen i Campina Arla. Også om to år når indkøringsperioden er overstået,« siger han.

Dermed er den adm. direktør væsentligt mere kontant end sin bestyrelsesformand, gårdejer Knud Erik Jensen, der mener, at styrkeforholdet skal afgøres ved forhandling.

Sigtet med fusionen er de to dog på ingen måder uenige om. Den skal forbedre og stabilisere den faldende mælkepris til de 21.000 bønder og andelshavere, hvilket skal ske ved effektiviseringer og rationaliseringer på indkøb, produktion og på administrationen. Besparelser på samlet en milliard kroner om året, om alt går efter planen.

Campina Arla forventer også at kunne tilbyde forbrugerne billigere mælk, men det skyldes ifølge Knud Erik Jensen ikke fusionen, men endnu flere discountbutikker i Skandinavien.

Hos Coop Danmark regner man med, at fusionen i sig selv vil give lavere priser til forbrugerne.

»Vi regner med, at butikkerne bliver tilbudt varer til lavere priser, og at det vil komme forbrugerne til gode,« siger kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop til Ritzaus Bureau.

Arlas dominans i danske kølediske har fået mange forbrugere til at efterlyse mejeriprodukter fra mindre mejerier. Og her er man ikke specielt bekymret for en gigantisk europæisk storspiller:

»Verden bliver mindst lige så barsk, som den var i går. Men i en barsk verden kan der jo være nogle utroligt interessante muligheder, som vi helt klart har tænkt os at udfylde. Med et så stort firma som Campina Arla får de travlt med de store produkter. Der vil givet blive efterladt noget i hjørnerne, vi kan tage os af,« siger mejerichef Poul Pedersen fra Thise Mejeri.abild@berlingske.dk

bso@berlingske.dk

lmc@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen