Berlingske Business
09:35Dansk softwareselskab sigter efter stigende omsætningsvækst i 2018

Arla åbner priskrig på mælk

Arla åbner priskrig  på mælk - 1
Kritik for unfair konkurrence og for at binde mælkeproducenterne urimeligt længe er regnet ned over Arla. I et supermarked i Helsinge indførte bestyreren på et tidspunkt Arla-fri kølemontre efter pres fra kunderne. Nu lover mejerigiganten både bedre forretningsmoral og mere lempelige leverandøraftaler. Arkivfoto: Simon Knudsen

Samtidig med, at erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) presser Arla til at give økologiske producenter mulighed for hurtigere at kunne flytte til små mejerier, presses mastodonten nu også på prisen.

Fra mandag den 26. januar kommer det forbrugerne til gode med billigere mælk i supermarkeder og dagligvarebutikker.

Mejerigiganten har besluttet at indlede en landsdækkende priskrig, efter at lavpriskæden Aldi har sænket sine priser med 14 procent. Arla lancerer således en discountmælk under navnet DanMælk, der vil matche Aldis priser.

Dansk Supermarked vil i Føtex-, Netto- og Bilka-butikker sælge en liter minimælk til 4,95 kr. pr. liter, mens en liter letmælk kommer til at koste 5,25 kr. Arlas letmælk koster i dag 5,85 kr.

»Hvis ikke vi har mælk til den rigtige pris, mister vi kunder i butikkerne,« siger indkøbsdirektør Morten Petersen fra Dansk Supermarked.

Arla tjener de fleste af sine penge på mælk og frygter, at der vil vælte billig tysk mælk over grænserne til danske forbrugere.

»Der findes meget billig mælk i Europa i kølvandet på EUs landbrugsreform, der har ført til lavere priser på mælk. Vi vil se, at der kommer flere tyske og hollandske mejeriprodukter til Danmark. Og når EU indlemmer de nye lande fra maj i år, kommer der sikkert også produkter fra Østeuropa. Alt i alt vil der blive tale om en massiv import,« forudser adm. direktør Åke Modig fra Arla Foods.

Når Dansk Supermarkeds kæder har billig mælk fra næste mandag, har de private købmandsbutikker det også.

»Det garanterer jeg dig for,« siger divisionsdirektør Bjarne Bak fra grossisten Supergros, der er grossist for de private købmænd.

Discountmælken er billigere end den friskere Arla Ekspres mælk, der fortsat er Arlas mærkevare: »Ekspresmælken skal være i butikkerne allerede 12 timer efter afhentningen fra gården i aften- og nattetimerne. Der kan gå op til 54 timer, fra DanMælken bliver malket, til den produceres,« siger kategorichef Karsten Jeppesen, der har ansvaret for Arlas mælk til det danske marked.

Aldi får mælk fra et nordtysk mejeri, men råvaren er mælk fra Ørbæk Mejeri på Fyn.

»Hver uge sender vi 230 ton råmælk til det tyske mejeri, som bagefter leverer det til Aldis butikker i Danmark,« siger mejeriejer Preben Faurholdt Jensen. Arla under pres. Business side 5

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen