Berlingske Business

Arkitekten Eldrup

Trods rollen som oplagt hadeobjekt for de jyske elselskaber, så tilskrives DONG-chefen Anders Eldrup æren for fusionen mellem Elsam og DONG. Alligevel går topposten til rivalen fra Elsam.

Den store bastian og den store redningsmand. På én og samme tid. Sådan karakteriserer en central kilde i den danske energisektor DONGs administrerende direktør, Anders Eldrup.

Når en række af elselskaberne i Elsams ejerkreds har raset over DONGs stormløb på Elsam, er der næppe tvivl om, at det er Eldrup, der står som personificeringen af alt det, man ikke kan lide ved DONG. Det er hverken den anonyme bestyrelsesformand Sven Riskær eller ejeren finansminister Thor Pedersen (V), selv om begge selvklart fuldt ud står bag DONGs strategi.

Den 56-årige cand.-scient.pol. har siddet for bordenden i DONG siden 1. august 2001. Med 28 års erfaring fra Finansministeriet - de sidste ti som departementschef - har Eldrup den høje faglige standard, netværket, evnen til at analysere og navigere samt den helt nødvendige kynisme. Og en succesrig karriere i centraladministrationens absolutte eliteministerium har naturligt nok givet en vis selvbevidsthed.

Der er næppe tvivl om, at Eldrup af mange i elsektoren betragtes som en udefra kommende. At han i tillæg står i spidsen for det kapitalstærke DONG, øger heller ikke velviljen.

Projektet kuldsejlede ikke
Som en helt central aktør i dansk økonomisk politik op gennem 1990erne har Eldrup allerede demonstreret en enestående evne til strategisk tænkning. Og til at skabe succes. Med gårsdagens meddelelse om fusion kan Eldrup også i sit nuværende job skære et hak i bordbenet på skrivebordet, eller hvad han nu gør, for at markere en ide, som bliver virkeliggjort.

Nok er Eldrup ikke manden, som fandt på, at DONG skulle sprede aktiviteterne, den tanke var født, før han tiltrådte, men han har om nogen været advokaten for, at man skulle skabe et stærkt dansk energiselskab. Præcis det, som nu sker. Rationalet har været langt bredere end det vokseværk, enhver virksomhedsleder vel har på sin virksomheds vegne.

Med en energisektor, der stadig er spredt på mange små selskaber, er der store potentielle konsolideringsgevinster. Med et stort dansk selskab er der langt større chancer for, at konsolideringsgevinsten kommer forbrugerne og de danske skatteydere til gode.

Med mellemstore og indbyrdes konkurerende selskaber ville det formentlig være de store udenlandske energikoncerner, som E.On eller Vattenfall, der ville stryge gevinsten på konsolideringen og rationaliseringen af den danske energisektor.

Tænker man blot et år tilbage, får man et glimrende udtryk for Eldrups manøvreevner. Da Elsam løb med NESA for næsen af DONG, blev der fra flere sider - også i denne avis - dømt kuldsejling af Eldrups erklærede ambitioner om at skabe en stor dansk energikoncern. I dag er billedet totalt forandret.

Blækket på Elsams aftale med NESA var næppe tørt, før Eldrup begyndte at afsøge alternativer. Og da flere af Elsams ejere oven på NESA-købet ville sælge, så DONG en bagdør, som med nogen besvær blev udnyttet.Hver uge bringer Berlingske Tidende spændende profiler af personer inden for det danske erhvervsliv. Læs dem i tillægget Business .

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen