Berlingske Business

Apotekere stævnes for IT-plagiat

Med internettet som markedsplads vil fremtiden give flere retslige opgør om ideer og koncepter, mener juridisk ekspert. Danmarks Apotekerforening stævnet i sag om IT-plagiat.Den moderne idékamp

En af landets rigeste foreninger - Danmarks Apotekerforening - stævnes nu i Sø- og Handelsretten for at have snuppet forarbejde og koncept til foreningens internet-strategi fra en 31-årig cand.merc.

Apotekerforeningen står bag en af de mest populære portaler på internettet »sundhed.dk«, der er udviklet af Accenture og har kostet ca. 150 mio. kr. Her går et stort antal danskere hver dag ind for at søge oplysninger om sygdomme, lægemidler og forebyggelse.

Cand.merc. Peter Nørløv Hansen har hyret erhvervsadvokaten Klaus Berning til at føre sin sag efter at have ligget i slagsmål med Apotekerforeningen i over to år. Den i dag 31-årige projektudvikler kræver erstatning for brug af »betroede forretningsoplysninger« og for at »have sparet sagsøgte for kostbare og tidskrævende undersøgelser«.

»Jeg føler mig trådt på, når jeg har arbejdet to år med en analyse og pludselig er tilskuer til, at andre tager æren og hvad deraf følger for mit arbejde,« siger Peter Nørløv Hansen.

I kølvandet på de mange kommercielle tiltag på internettet vil spørgsmålet om rettigheder til ideer og koncepter blive et stadig større problem, vurderer adjunkt på juridisk institut på Handelshøjskolen i Århus, Hanne Kirk Deichmann.

»Ideer er ikke beskyttede i Danmark, og det giver en mere usikker retsstilling. Man skal sikre sig kontraktsmæssigt og hele tiden sørge for at ens koncept og idé er beskrevet meget detaljeret, så man kan få en erstatning,« siger hun.

Apotekerforeningens direktør Ole Krog siger, at Peter Nørløv Hansens ideer til »sundhed.dk« er af så almen karakter, at han ikke har et krav på betaling.

»Vores juridiske rådgivere vurderer, at der ikke er fugls føde på den sag. Det må jeg jo henholde mig til. Og det vi taler om er en afslutningsopgave på handelshøjskolen, som han har fået hjælp til at lave i foreningen,« siger Ole Krog.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen