Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

To andelsmejerier fulgte samme spor

Arla og Campina har stort set haft en parallel historisk udvikling - men på hver sine markeder. Så geografisk passer de perfekt sammen.

Arlas fusionspartner Campina har en historie, der til forveksling ligner Arlas.

Campina, hvis navn udspringer af romernes betegnelse for den sydlige del af Holland, har sine rødder tilbage i 1892, da lokale bønder slog sig sammen om at dele risiko og omkostninger ved at levere mælk. Nøjagtigt som i Danmark slog flere af den slags kooperativer sig sammen gennem årene, og i 1989 skete den helt store hollandske mejerifusion af de to store andelsmejerier Campina og Melkunie - et år efter fusionen, der førte til MD Foods herhjemme.

De efterfølgende ti år satte Campina gang i sin internationale ekspansion ved opkøb af mejeriselskaber i Belgien, Polen og Tyskland, hvor Südmilch er blevet indlemmet. Samtidig fortsatte Campina som aktiv spiller i koncentrationen af den hollandske mejerisektor, og de seneste år har hollænderne endvidere etableret sig med selskaber i Rusland, Thailand, Vietnam, Grækenland og USA.

På den måde er Campina blevet det næststørste hollandske mejeriselskab - kun lige overgået af sin nationale konkurrent Friesland.

Passer godt sammen
Godt 70 procent af Campinas omsætning på 27 milliarder kroner går dog til tre lande. Tyskland er det største marked med en tredjedel af den samlede omsætning. Holland følger lige efter med 30 pct. af salget, og så kommer Belgien med otte procent.

Campina gør sig primært inden for mælk, yoghurt, mælkedesserter, ost og smør, men er også leverandør af ingredienser til fødevare- og medicinalindustrierne.

Ligesom Arla har Campina de senere år været udsat for et massivt prispres som følge af priskrig mellem de hollandske supermarkeder og konkurrence fra andre mejerikoncerner.

Men de to fusionsparter har ikke konkurreret nævneværdigt indbyrdes. Geografisk passer de eksempelvis perfekt sammen. MD Foods, der fusionerede med Køver Mælk, slog sig sammen med svenske Arla for fem år siden. Og ud over Skandinavien er det det engelske marked, Arla har satset stort på.Læs mere om Campina Arla

på de næste sider

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen