Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Anbefaler udlænding i Legos chefstol

Kjeld Kirk Kristiansen er tilbage i stolen som chef for Lego. Den kommende afløser findes måske bedst uden for landets grænser, mener en headhunter.

Den danske legetøjsgigant Lego er en ganske speciel virksomhed, som er kontrolleret af en familie. Derfor bliver det uhyggeligt svært at finde den direktør, der skal afløse Kjeld Kirk Kristiansen på et tidspunkt.

Men Kjeld Kirk Kristiansen, der er barnebarn af Legos stifter, er den rigtige i stolen lige nu, mener headhunteren Kurt Brusgaard fra headhunterfirmaet Ray & Berndtson.

»Han er den rigtige ud fra den betragtning, at han er Fyrtøjets hund på pengekassen, selv om han ikke virker som en controller-type,« siger Kurt Brusgaard.

Han anbefaler, at ledelsen tager sig god tid til at finde den rette til stolen, og samtidig anbefaler Kurt Brusgaard, at Lego ikke standser sin søgen ved landets grænser.

På udkig i udlandet
»Det er ikke sikkert, at den rette person findes i Danmark. Det kan være en fordel med en, der er professionel og dygtig og ikke har det store kendskab til fortiden,« siger Kurt Brusgaard, der minder om, at der er tale om en meget international virksomhed.

Efter et rekordstort underskud på cirka 1,4 mia. kr. sidste år besluttede Kjeld Kirk Kristiansen i går at afskedige viceadministrerende direktør Poul Plougmann og også den øverste chef for udvikling - italienske Francesco Ciccolella.

»Der har været et stærkt behov for en viceadministrerende direktør-type, som ham man har haft, fordi der har været nogle nødvendige tiltag, der skulle tages. Nu går de ind i en ny periode, hvor man forhåbentligt kan sige, at det hårde arbejde er gjort. Nu skal der fokus på vækst og udvikling,« siger Kurt Brusgaard.

Hårdt fitnessprogram
Headhunteren mener, at Kjeld Kirk Kristiansen kan spille en væsentlig rolle som den, der er kulturbærer.

»Det er der nemlig også brug for, for alt det gode, som Lego jo også står for, skal man passe på med ikke at ødelægge. Familien har bygget virksomheden op med nogle værdier og kulturer, som er ganske stærke. Deres særkende er den positive værnen om de menneskelige værdier. Nu har de i en periode været igennem et »fitnessprogram«, hvor der er blevet taget både det ene og det andet sted,« konstaterer headhunteren.

Ifølge Kurt Brusgaard får Kjeld Kirk Kristiansen snart brug for en direktør ved sin side, men det skal være en person, som han kan have et ying og yang-samspil med.

Kjeld Kirk Kristiansen fyldte 56 år tredje juledag. Nu står han igen alene i spidsen for Lego, og det store arbejde med at finde en afløser kan gå i gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen